Hvordan sættes forindstilling på radiator

Hej LDS,

Hvordan vælger jeg den rigtige forindstilling på mine radiatorere? Der kan vælges 1 (mindst vand) til 7 (mest samt N for åben), men hvordan ved jeg hvad der er mest optimalt? Har fjernvarme, så der skal jo helst så lidt vand igennem. Er det noget med at mærke om udløbsrør er varmt eller koldt og så prøve mig frem? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis afgangen fra din radiator er kold og du kan holde varmen er indstillingen rigtig, men du har ikke skrevet om du har direkte eller indirekte (varmeveksler forsynet) fjernvarme, og om dine ventiler er termostatstyrede.

fase
Der er varmeveksler på mit anlæg - har det nogen betydning?
Der er Nye thermostater på alle mine radiatorer.
Men er det bare at prøve mig frem?
Og kun skruge forinstilling op hvis thermostaten ikke kan justeres/drejes til korrekt varme?
At der er varmeveksler på din fjernvarme, betyder at du selv kan regulere fremløbstemperaturen. Prøv at sætte dine termostatventiler på f.eks. 3 (svarer til ca. 20°C) evt. lidt højere. derefter stiller du din fremløbtemperatur på ca. 3 på den termostatventil, der formentlig sidder ved din varmeveksler, svarende til ca. 50°C. Hvis udløbet fra din radiator nu er næsten kold, har du den rette indstilling. Vil du have en højere temperatur i rummene, stiller du radiatortermostaten lidt højere. Du så måske hæve fremløbtemperaturen en lille smule. Det finder ud af ved at temperaturen i rummet ikke stiger til det ønskede. Hæv fremløbet med ca. 5°C ad gangen.

fase
Forudindstilling begrænser flowet i den enkelte radiator, for at opnå den bedste afkøling. Du kan finde ca. værdier for indstillingen på side 3 her:
http://dk.private.danfoss.com/PCMPDF/DK_Radiatortermostatbrochure.pdf
Annonce
jenshøj, du har fuldstændig ret i at forudindstilling begrænser flowet i radiatoren, men det er min erfaring, at hvis men har varmeveksler, kan man indstille fremløbstemperaturen og opnå den samme effekt. Forudindstilling af flow er helt fint ved direkte fjernvarme.

fase
Ved at sænke fremløbstemperaturen bliver det lettere at opnå en god afkøling af fjernvarmevandet, så det er afgjort en fordel.Du kan komme ud for, at der skal lidt mere flow og lidt højere fremløbstemperatur til, hvis det bliver rigtig koldt.
Noter dine indstllinger ned, så du kan vende tilbage til dem, når den rigtig kolde tid igen slutter.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis