Kan ikke hæve fremløbstemperatur

Hej

Er der nogen der kan løse denne julegåde:

Jeg har et fjernvarmeanlæg med fjernvarmeopvarmet vandvarmer til brugsvand og varmeveksler til opvarmning.

Fra fjernvarmeanlægget har på jeg ca 80grader ind og 40 grader retur. Brugsvandet bliver fint varmt.

På radiatorsiden har jeg et problem.

Jeg kan hæve fremløbstemperaturen til radiatorerne til ca 45-50 grader ved max udslag på returventilen (retur til fjernverme efter varmeveksler). Flowet på fjernvarmevandet er ca 100l/h. Det ændrer sig ikke fra ca. 3 - 5,5 på returventilen. Jeg kan høre flowet falder hvis jeg sætter den under 3.

Med cirkulationspumpen på 1 (lavest) er er fremløbstemperaturn mellem 45-50 grader og der er varme i alle radiatorer - dog kun ca øverste 1/3 trods jeg sætter radiator ventilerne på 5.

Hvis jeg øger hastigheden  på cirkulationspumpen til tre falder fremløbstemperaturen til ca. 40 og temperaturen falder støt i huset.

Jeg har udluftet x flere og renset snavssamlere på radiator systemt og på fjernvarmereturløbet. Når jeg øger hastigheden på cirkulationspumpen falder trykket ca. ½bar som det plejer at gøre - så jeg går ud fra den kører som den skal.

Veksleren er en pladeveksler fra metro med 15-20 år på bagen - tror jeg. Anlægget ser akurat ud som hofors fjernvarme skitse.

Problemet et opstået over en uges tid, fra hvor vi kunne få rigeligt varme i huset til at vi nu lige kan holde en acceptabel temperatur.

Er der en helt oplagt fejlkide baseret på ovenstående. Selv tænker jeg at veksleren er ved at være slammet til.

Venlig hilsen

Clifton

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart tænker jeg at flowet på fjernvarme virker noget lavt. 100l på en time er ikke meget til et helt huset - og endda minus det til VVB. Kunne godt tænkes at veksleren er slammet til som du er inde på.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis