Terrænregulering eller hævet opholdsareal

Hej

Har en naboklage der har udviklet sig fra at omhandle regulering af terræn i skel, som min nabo ikke fik medhold i jeg havde foretaget. I stedet er han nu løbet fra en aftale om en støttemur jeg har lavet 1 m fra skel.
I min byggetilladelse står der flg. Ang terrængregulering: "Alle afgravninger og påfyldninger skal holdes mindst 0,5 m fra skel og udføres med en maksimal hældning 1:1,5, med mindre andet forslag fremsendes til godkendelse, jf. Byggelovens § 13." Der er ingen lokalplan, og som jeg kan se må jeg lovmæssigt regulere med 1/2 m.
Jeg ansøgte kommunen om tilladelse til at opføre den, da der skulle 1 m jord på 1 meter inde på grunden og så 1,5 m ind til det var oppe i resten af terræn niveau, men fik svaret: "Mht. terrænregulering mod nr. X skal vi ikke godkende dette, da vi først kan gå ind og regulerer sådanne forhold, når der er opstået gener for omkringboende – dvs. efter etablering."
Lidt skørt de beder om ansøgning, og så afslår. De opfordrede mig til at lave en aftale med naboen istedet.
Mit tærren skrånede en meter ned til naboens i ca 1/2 delen af vores skel linje, det ville jeg jævne ud med et støttemur, som gav mig en flad have til mig, og ham mindre vandindtrængen. Han ligge i øvrigt på egen grund yderligere 1-2 m under mig og andre naboer, så indsigtsgener har der altid været, og det havde han nu heller ikke noget imod, vi kunne bare lade hækken gro sig en meter højere, vi skulle jo være her begge to.
De bad mig altså aftale det med ham, hvilket jeg gjorde, og fik hans accept af, udførte muren og lagde jordvarme i. Fik det dog ikke på skrift, da jeg på det tidspunkt var på godt fod, og ikke tænkte over dette kunne være nødvendigt (dumt, men hven fan laver skriftlige aftaler med en nabo?)
Han kan ikke se den og om en sommers tid kan jeg igen ikke se ind til han, heller ikke på det stykke på 1,5 m mit "høje" terræn er kommet tættere på ham
Men han er sur over noget med det skel, som han ikke fik ret i, og nu har han så klaget over muren, som vi har en mundtlig aftale om.
Kommunen har lige været her, og begynder at sige sagen er lidt dum, og de skulle have givet accept eller afslag i første omgang, men efter som de ikke havde, måtte de diskutere sagen, og den gik nok ikke ud på noget om terrænregulering, men på om jeg havde etableret "hævet opholdsareal" mindre end 2,5 m fra skel, som man jo ikke må. De gik mere op i at snakke om det var en anden regel jeg skulle have taget hensyn til, end at det omhandlede terræn regulering, som de selv havde rodet lidt rundt i.
Men hva fan gør og siger jeg, kommer de og siger lortet skal ned, jordvarmeslangerne op, og der skal laves skråning igen. Dyrt for mig, risiko for vand til naboen og mig der så stadig kan se ind til ham, bare 1,5 meter længere væk fra skel. Det gir jo ingen mening, med mindre man er den hævngerrige nabo...nogle gode ideer til at undgå dette, noget jeg kan smide kommunernes vej eller andet?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej frank

Ja, det synes de også selv de skulle have gjort, men i stedet bad de mig lave en aftale med naboen og så ville de kun komme, hvis der kom klager.
Jeg lavede en aftale og udførte reguleringen, og nu klager han så. Bondefangeri mener jeg og nu mener kommunen så nok jeg har gjort noget galt.

en hæk på 3 meter er meget normalt i vores område, med store niveauforskelle, jge har oven i købet tilbudt at klippe den.

Mvh. sune
Hmm.. det må da være kommunen der skal høre naboer hvis der skal dispenseres. Var jeg havnet i den samme situation havde jeg omgående påklaget kommunens manglende vilje til at sagsbehandle min byggesag til Statsforvaltningen.
Har du taget forbindelse til hegnssynet, og fået dem til at se på sagen?

fase
@frank, statsforvaltningen synes klart der var fejl i kommunens håndtering, så de ville gerne se på sagen, men tænker jeg lige afventer afgørelsen

@Fabrin, nej havde jeg ikke overvejet, men kam måske bygge videre på muren eller omdanne den til et indre hegn, hvis jeg bliver pålagt at ændre den. Den kan vist lige blive høj nok til jeg ikke kan se in til naboen fra det ændrede terræn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis