Varmegenvinding i ældre hus

Jeg har planer om at lave varmegenvinding i mit hus vedhjælp af sådan et danfoss Air A2 aggregat. Grunden til danfoss, er fordi jeg har en del danfoss living thermostater og et danfoss one kontrolpanel, så det villle selvfølgelig være rart at køre det hele over samme styreing/system.

Huset er fra 1972 og er i to plan, stueplan og "kælder". Grunden huset ligger på er dog så skrå, at det kun er meget lidt kælder i huset, det meste af "kælderen" er også beboelse.

Grundene til systemet, er selvfølgelig at jeg kan få frisk luft i huset og få affugtet. Men det er også fordi jeg har en brændeovn i stuen, som jeg syntes, at jeg får alt for lidt ud af. Pt står det en ventilator på gulvet, for at cirkulere varmen i stuen, det virker rigtig fint, men jeg udnytter jo langt fra varmen fra ovnen. Jeg ville gerne kunne "suge" varm luft lige ved brændeovnen og så trække det igennem varmegenvindingen og herefter blæse opvarmet luft ud gennem systemet og i særdeleshed ned i kælderen, så jeg virkelig kan få glæde af brændeovnen.

Men jeg er lidt i tvivl omkring hvor jeg bør suge og blæse i rummene. Jeg tænker at jeg generelt bør blæse luft og suge længst væk fra dørene i de forskellige rum, for at udnytte luftens bevægelse mest muligt. I stuen tænker jeg, at der bør blæses luft ind i hjørnet ved tvet, så man undgår mest muligt støj og træk i sofaen.

Det er ikke så nemt at se detaler jeg nedenstående billede, så jeg har vedhæftet layoutet på huset som pdf fil.

I stueplanet er det ret nemt at trække rør til ventiler, da jeg kan trække det hele på loftet. Jeg er lidt i tvivl om, om det er rigtigt at suge ved brændeovnen, men jeg tænker, at jeg vil få varmen hurtigst muligt ud i systemet, hvis jeg trækker luft lige i nærheden af ovnen.

Danfoss enheden har ø160mm tilslutninger, så jeg tænker at trække ø160mm rør over hele loftet, eller er det dumt? Bør jeg gå ned i dimention ø125mm for at øge hastigheden lidt?

Er det for meget at trække ø160 rør i kælderen, bør jeg gå ned i dimention? Jo mindre jo bedre selvfølgelig, da rørene skal trækkes under loftet, så de bliver jo "synlige", der skal selvfølgelig bygges noget kasse omkring rørene, men kassen bliver så synlig. Jeg har en masse ø100mm rør til at ligge, men jeg tænker at det bliver for tyndt, jeg skal vel næppe længere ned en ø125mm.

Hvad tænker i, ser det helt tosset ud?

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis