Måske udgravning af kælder

Hej. Skal måske til igang med udgravning af kælderen så der bliver højere til loft, Nuværende 1,90 ca, og ønske 2,50 ca. Ifm underfundering, kan man så lægge dræn på den indvendige side af af soklen ? Hvad er fordelen ved om det lægger indvendigt eller udvendigt ? Hvor langt skal drænet være over sokkel ?


Gør det selv manden :D
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke hørt om indvendigt dræn ...?? Ideen er vel at dræne overfladevandet fra regn og evt. oversvømmelser ned i kloakken som drænet er forbundet med på ydersiden af husets sokkel. Du tænker måske på at isolere indefra vs. udefra?

Jeg har gravet kælder ud, og op af jorden kommer der 3 væld (kildevæld) De kunne "springe" 15 - 20 mm op og var som en tommelfinger i tykkelse. Det skulle drænes væk. Der blev gravet så langt ned at der blev plads til 10 cm groft grus. (20 - 40 mm ) Under det kom der drænrør med ca. 1 m mellemrum. De blev alle lukket i enden og stukket ca 1 m ud igennem sokkel (før understøbning ) Hullet blev lavet med et stykke
jernrør med lidt større diameter end drænrør. Under udgravning var jeg nødt til at lave noget vacum pumpe så der kunne blive en grundvandssænkning.
Mit kloak ude i gaden ligger over kælder niveau så der skal pumpes. Det virker fint når altså der ikek er problemer med pumpen. Så for en sikkerheds skyld er alle skabssokler muret op, og med fliser på forkant. Så kan det tåle en omgang vand i ny og næ uden at tage varige men af det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis