Indmuringsdåser - hvor mange ledninger pr. hul

Ifm. opsætnign af TV, er jeg ved at færdiggøre el-installationerne. Jeg har aftalt med elektrikkeren at jeg selv kan trække kablerne, hvorefter han samler dem i dåsen.

Mit spørgsmål er: Der er to huller i bunden af den grønne indmuringsdåse. Må der kun trækkes ét kabel gennem dette hul, eller må der gerne gå to ledninger gennem samme hul? Jeg skal have 4 ledninger ind, og der er kun 2 huller i bunden. 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kun et kabel eller rør pr hul når det drejer sig om 230V installationer. Det burde din "elektriker" kunne informere dig om. Du bør tilrettelægge installationen så der kun kommer et kabel eller rør i hvert hul. Antallet af ledninger vil også give dig problemer med monteringen. Antennekabler kan heller ikke sløjfes med mere end to kabler pr dåse.

fase

kan se du skriver både kabel og ledninger.

Ledninger er dem der bliver ført i elektrikker rør (helst) mens kabler kan føres som de er.

Jeg vil også sige maks et kabel / elektrikker rør pr. hul.

Husk at føre el i toppen og antenne (EDB) i bunden eller omvendt.

Dvs. Ikke paralelt med hinanden for så vil du få antenne (EDB) til at gå sammen med el-ledninger og så er der specielle krav til kablets kappe


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Vi snakker kabler her. 3x1,5 cm2 i plastikkappe. Ikke ledninger enkeltvis.

Og tak for svar. Jeg har ikke kunne finde info om dette nogle steder i produktbladet for indmuringsdåser.
 

Det står ikke i produktbladet for indmuringsdåser, men hullerne er kun beregnede til et kabel eller rør i hvert hul. Der er selvfølgelig ikke både antenne og 230V kabel i samme dåse.

fase
Tusind tak for svar. Jeg må skære lidt ekstra ud, så kablet kan komme ind af de forskellige huller i dåsen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvormange kabler skal du have ind i dåsen. Det er en meget dårlig ide med mere end to kabler i hver dåse, fordi kontakterne ikke er beregnede til mere end to ledninger i hver tilslutningssted. du må ændre din installation, så dedt ikke er nødvendig med mere end to kabler/rør i hver dåse.

fase
God pointe. Det er en 1,5 modul dåse. Der sidder et udtag i dåsen. Derudover skal der tre kabler ud af den til tre kontakter samt ét kabel hvor strømmen løber ind i boksen.

De 4 kabler bliver næsten nødt til at blive samlet i muffer ind i dåsen. I så fald skal der samles 5 ledere i hver muffe - Udtaget som sidder i indmuringsdåsen, tre kabler ud til stikkontakter plus strøm ind. Det er nok i overkanten?
Man laver simpelthen ikke forbindelser som en "stjerne" ud fra en enkelt stikk. Du bør gå ned til den 1. stikk. videre til den næste o.s.v. Der er kun plads til 2 i hver stikk. og have 5 af hver farve der samles i bunden + lille lus op i stikk. er noget fusk. Lampesteder skal helst kun have 4 kabler i hver, til nød 5.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Måske denne skitse giver en ide om hvorfor det måske er bedre at samle i én dåse
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3128070/lav-det-selv.jpg

Den blå streg er den strøm der er trukket i væggen tidligere.

Alternativet er at trække til første højttaler, videre til TV'et, og dernæst til venstre højttaler, og derfra videre ned til stikkontakten. Udover det vil kræve jeg graver det eksisterende kabel ud af væggen og fører hen til højre højttaler istedet for direkte til TV'et, så giver det en del ekstra træk frem og tilbage. Umiddelbart vil det være nemmest at trække i en stjerne.
Det skal lige siges at der allerede løber en ledning fra TV og ned til stikkontakten ved gulvet.

Hvis vi taler om højtalerledninger så må du gøre hvad du vil.
Taler vi om 230 v stikkontakter så er det godt håndværk uanset "nemmest"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også