Indmuringsdåser - hvor mange ledninger pr. hul

Ifm. opsætnign af TV, er jeg ved at færdiggøre el-installationerne. Jeg har aftalt med elektrikkeren at jeg selv kan trække kablerne, hvorefter han samler dem i dåsen.

Mit spørgsmål er: Der er to huller i bunden af den grønne indmuringsdåse. Må der kun trækkes ét kabel gennem dette hul, eller må der gerne gå to ledninger gennem samme hul? Jeg skal have 4 ledninger ind, og der er kun 2 huller i bunden. 

Ifm. opsætnign af TV, er jeg ved at færdiggøre el... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Er det virkeligt så svært at sætte billederne ind i indlæg frem for, at andre skal have ulejligheden med at finde dem via google? For øvrigt virker dit link ikke for mig. Det var så opstødet .
Uanset hvad så er det noget slemt fusk at lave forbindelserne i din installation som stjerne. Du bør tage det arbejde, der forbundet med din installation, og få lavet det ordentlig, det må din "elektriker" vel også have forklaret dig. Dine svagstrøms installationer, som du vel holder adskilt fra stærkstrømsinstallationen, kan du lave, som du vil.


fase
Undskyld slåfejl Jeg mente naturligvis >så er det ikke godt håndværk uanset "nemmest"<

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Der er taler om 230 v. Det er aktive højttalere. 

Beklager billedet ikke blev indlejet i indlægget. Havde ikke set muligheden eksisterede under den udvidede editor. Det er vedhæftet her.

Min elektriker har først tid til at kigge forbi til Januar - jeg vil gerne lukke væggen inden. Men det er naturligvis lidt dumt, såfremt kablerne ikke er trukket korrekt. Og JA, der er rent faktisk en elektriker på opgaven Har ikke tænkt mig selv at rode med 230 V. installationer. 

Der sidder indmuringsdåser ved hvert højttaler udtag. De er blot spartlet til pt.

Når du har aktive højttalere, skal du selvfølgelig have 230V. Det laver du med en 1 modul stikkontakt også kaldet en grisetryne.
Mit forslag til forsyning vil være: Fra "stikkontakt ved gulv" laver du en rille til den venstre højttaler, derfra videre til "fjernsyn", hvor jeg ville lave et modul med 3 stikkontakter, videre til højttaleren til højre på billedet. Det kan godt være at forslaget medfører, at du bliver nødt til at brække rillerne mellem fjernsyn og højttalerne op igen, men din skitserede løsning er ikke håndværksmæssig rigtig, og du får problemer med at koble tingene sammen, fordi du nok vil opdage, at der ikke er plads til dine mange ledninger i dåsen og så vil det vel endnu mere ærgeligt at skulle hugge ny riller når væggen ellers er færdig.
Din installation med lydkabler til højttalerne ville jeg lave med 16 mm tomrør, så der er en mulighed for at trække ledninger efter valg til højttalerne, desuden ville jeg afslutte ved højttalerne med en 1 modut dåse magen til den til stikkontakten.

fase
Stikk. til højre sidder tilsyneladende lige på vejen hvor du har "strøm ind" Så det er oplagt lade den gå i stikk. til højre. Så er det ellers Fabrins om igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tusind tak for jeres svar. Der er styr på det hele nu. Glædelig bagjul.
det kunne da være sjov at høre hvad slutresultatet blev.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også