sætte rawplugs/skruer i gammelt løst puds

hej, vi har et gammelt hus fra 1800-tallet, hvor jeg forsøger at hænge nogle hylder op, men rawplugs'ene vil flere steder ikke hænge fast i det gamle løse puds der er brugt i væggene. Findes der specielle plugs til dette, f.eks et "lim-anker"? Eller skal jeg prøve at bruge større plugs? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ting du kan gøre med og uden plugs 
1. skal det være lange plugs og skruer så er der mere overflade de kan fæste sig i.
2. kan du bruge 7,5 mm bor og så slå en 8 mm plugs ind i.(5,5 mm bor 6 mm plugs ) 
3. kan du (hvis det er gået galt med et stort hul) klippe 8 mm plugs op i den ene side så den bedre kan udvide sig. Så stikker du en 6 mm plugs ind i den. Det plejer at holde.
4. kan du gøre ligesom man gjorde før plugs blev opfundet. Man tæskede små træstykker / kiler ind i et hul i væggen. f.eks. håndtags enden af trætøjklemmer, vendt skiftevis. De kan så smøres i polyertan trælim. Det fæstner også ud på muren. Husk at det hærder op med fugt så træet skal helst være tørret over med en fugtig klud lige inden. Kan de ikke komme helt ind, afskæres det der sidder udenfor.
Den sidste metode vil holde rigtig godt, og dine døre er sikkert fastgjort på den måde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tommelfingerregel: du skal helt ind bag pudsen. Hvis dine hylder skal bære noget, cil jeg foreslå ekspansionskruer. Det lyder voldsomt, men de fåes også i 6 mm udgaver. Husk på, at de 2-3 cm puds på væggen bærer INTET, så du skal min 10 cm ind

 

Hej begge, mange tak for jeres svar.

til Uldal - nogen idé om hvor man kan finde disse ekspansions skruer - jeg tænker disse vil kunne bruges
http://www.jemogfix.dk/dybler-plugs__1635/x-long-duebel-8-x-60-diy_9041083

ellers er der disse, skal så bare have nogle maskinskruer i stedet for kroge.
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Befastelser/Skruer-og-Bolte/El-og-Blankforzinket/Ekspansionsskrue-10-stk-2000017999/

Dem du har link til først er faktisk rigtig gode rawl plugs med ekstra ekspansion. Og så dertil en lang skrue.
Men det er ikke det Uldal mener. Han mener ekspansionsbolte eller kilebolte. Det er så den du har fra biltema og der findes et hav af dem med maskinskruer, og udvendig møtrik.

Den type har jeg ikke gode erfaringer med i løst materiale. .
Men hans hans tommelfingerregel om at det skal langt længere ind end puds er naturligvis næsten en selvfølge.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tommelfinger eller ej, ud fra ea73's udlæg, ser det ikke ud som andet end han har prøvet at hænge op med skruer i pudsen. Uanset bør du have en længde, der er pudstykkelsen længere end du behøver, da det intet bærer. Hvorfor ekspansion? Fordi bøsningen er af metal og mere stabilt til at bære end plast

 

Annonce
Hej.
Kom til at tænke på dette http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Kemikalier/Ovrigt/Ankermasse-2000028382/ det laves også af fisher og expandet. Hvis hullet renses grundigt for støv (støvsuger og trykluft med slange inde i hullet fra bunden) min 10mm hul. Faststøbe gevindstang Vente på at det hærder skrue tingen op. Det holder self aldrig mere end der omkringsiddende materiale. Den billige løsning hvis du kan komme til på den anden side af væggen. En gevindstang hele vejen igennem møtrik og skive forsænket ind i pudsen på bagside. skrue op. Sådan satte jeg min varmtvands beholder op.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas - tak for det - jeg endte faktisk med gevindstænger og møtrikker på 2 af hylderne, fordi de sidder på hver sin side over en dør, så de er spændt sammen. De andre hylder satte jeg op med nogle lange sømdyvler, som efter Erik's forslag fik lagt tynde træpinde rundt om, som blev dyppet i vand og derefter fyldte jeg PU-lim i.
Tak for stor hjælp og rigtig god jul :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis