Fremløbstemperaturen til radiatorerne

Hej LDS

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig med dette.

Har læst at det er godt at lade fremløbstemperaturen på radiatorvandet følge årstiderne, men hvordan ved jeg hvad temperatur som vandet i radiatoerne er?'

Der skrives i denne artikkel http://www.energiamba.dk/default.asp?Action=Details&Item=625

"Hvis udendørs-temperaturen er mellem 12°C til 0°C bør fremløbstemperaturen være mellem 45° – 60°C. Er der tale om minusgrader fra 0°C til ÷12°C, bør fremløbs-temperaturen være 60° – 75°C. NB! Ovenstående temperaturer er vejledende."

Det eneste jeg har er den termostat med 1 til 5 som jeg kan dreje på, ved siden af varmeveksleren, men aner ikke hvad den skal indstilles til.

Håber i kan hjælpe mig.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg køre i øjeblikket med en fremløbstemperatur på 35 gr, bliver det koldere går jeg lidt op.
Men har du fjernvarme, er der måske andre ting du skal sikre dig, bla. afgangstemperaturen.
Du kan bruge et infarødt termometer til at måle temperaturene med, du måler bare på rørene lige hvor de går ud.




www.conradelektronik.dk/?websale8=c...sgodd7kLgg


Vi prøver igen, i morgen --

Velkommen på LDS
Du kan købe termometer til at sætte på rørene med en fjeder. De er ikke særligt dyre. klik her for et eksempel.

Hvis det er en DANFOSS RAVK termostat Klik her for eksempel Så går den fra 25 - 65 grader Det vil sige at hvert tal opad giver (65 - 25) / 5 = 10 grader. Altså 1 = 25 - 2 = 35 - 3 = 45 - 4 = 55 - 5 = 65 grader. så kan du nogenlunde ramme temperaturen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok det er bare super.

Tak for hjælpen, jeg prøver lige og ser om det ændre noget.

Når du siger at det måske, bla. er afgangstemperaturen jeg skal tænke på, hvad skal den så være på, i forhold til fremløb, det er jo noget med at afgangstemperaturen skal være så lav som muligt, men hvad er det ca. i grader?

En tommelfingerregel - er temp. under 55 gr. kan man holde hånden under det varme vand i længere tid - er den over kan man normalt ikke. 

Hvis du har termostatventiler og stiller dem på mellem 3 og 4 lidt af den temperatur, du vil have. Derefter kan du regulere dit fremløb ned til afgangen fra radiatoren er kold eller næsten kold (jeg vil tro du lander på ca. 50°C). Bliver det nu for koldt regulerer du fremløbet op i temperatur. Mit gæt er at du stiller din ventil ved varmeveksleren på ca. 3.

fase
Annonce
Det kommer helt klart an på, hvilken varmekilde du har. Direkte fjernvarme gælder det at have lav frem og lav retur temp.

Hvis du brændsel kedel og din frem og retur temp er under 50grader kondensere det i kedlen og betydeligt reducere levetidem.

Jeg fyrer storker med kedel temp på 65grader , justere fremløbs tempraturen så , returen aldrig lavere end 55grader
Tror det må være direkte fjernvarme vi har, har kun en varmeveksler og ikke nogen pumpe på.
Hvis du har direkte fjernvarme, har du ikke megen indflydelse på fremløbstemperaturen, fordi den er givet af varmeværket. Det eneste, du har indflydelse på, er flowet gennem dit system ved at vælge den temperatur, du vil have i dine rum. Kun hvis du har varmeveksler eller returventiler, kan du have indflydelse på afkølingen af dit fjernvarmevand.

fase

Hvis du har varmeveksler og ikke nogen pumpe så er det sikkert vandvarmer du kigger på. Så skal den termostat stå på den temperatur som du gerne vil have dit varme vand til at være. Men ikke under 50-55 gradeaf hensyn til bakterier i rørene. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan evt. Få monteret et vejrkompenseringsanlæg, det styrer nemlig din fremløbstemperatur efter udetemperaturen. Det kræver så bare at der bliver lavet en anlægsshunt.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis