Fugt i lejlighed - plastikmaling på alle væge.

Hej alle, når jeg sidder og kigger på internettet ang. fugtproblemer, så finder jeg modstridende oplysninger. Sagen er den at jeg bor i en lejelejlighed fra 1920. Der er volsomme skimmel- og fugtproblemer, hvilket bevirker, at jeg har opsat en affugter. 

Denne affugter har jeg nu gaft kørende i ca. 3 uger, men den bliver ved med at hive samme mængde vand ud af lejligheden. Udlejer har haft en svampe ekspert ude og se på mit lejemål og da han fandt ud af at der er malet med plastikmaling i hele lejemålet, rystede han på hovedet og sagde at det var en medvirkende årsag til problemerne.

Eksperten gav et tilbud på at få fixet skimmel- og fugtproblemerne. Bla. skulle ydermuren isoleres, men dette vil udlejer ikke betale for. Derfor har udlejer besluttet at opsætte en olie/el radiator og så vil jeg opsætte en fugtreguleret udsugning på ydervæggen med skimmelsvampen.

Mit spørgsmål går egentlig på, om ikke man bør fjerne plastilmalingen, da væggene ikke kan ånde og dermed komme af med noget af fugten?

På forhånd tak.

Hej alle, når jeg sidder og kigger på internettet... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Radiatoren blev opsat, fordi der kun er fjernvarme ude på badeværelset, og fordi den lille elradiator inde i stue/værelse var for lille. Rumtemp. inde i stue/værelse ligger på ca. 22 grader. Kan prøve at hæve den et par grader.

Forstår ikke hvorfor jeg skal kende den præcise luftfugtighed, når nu vandet driver ned ad vinduerne og ydermere er luftfugtigheden er målt af en professionel svampeekspert, som sagde, at den er alt for høj. Kan ikke huske tallene, men han målte flere steder i lejligheden - bla. også i trævinduerne.

Eksperten sagde at for at komme problemerne til livs skal der hulmursisoleres + fjerne plastik malingen. Dette vil udlejer ikke ofre, så derfor mener jeg at udlejer vælger en lappeløsning, ved at ville opsætte en fugtstyret udluftning i stue/værelse.

Og der er allerede aktiv udluftning i badeværelset. Der er dog ikke aktiv udsugning over over komfuret, men en emhætte med kulfilter. Det er dog sjældent at jeg laver varm mad eller koger vand.

Når jeg vasker tøj ca. én gang i ugen tørres det ude på badeværelset, hvor jeg tænder varmen og så den udsugning der er derude. Og udsugningen kører indtil tøjet er tørt. I øvrigt er døren til badeværelset er helt lukket.

Hejsa
Skimmel er en svær en. Lad os starte med det vigtigste først. Skimmel behøves ikke være farligt for dig. Oplever du nogle ubehag ved at være i lejligheden såsom hoste, hovedpine, tør hud osv. Vi reagerer alle forskellige på skimmel og der findes et hav af varianter - langt de fleste er nok uskadelige for de fleste af os.

Din svampeekspert kan sagtens have ret i at malingen er et problem. Mest af alt fordi det er et organisk produkt og givetvis ikke særlig diffusionsåbent. Baggrunden for at han ønsker at efterisolere udefra skyldes at man derved hæver temperaturen på din indervæg og dermed flytte dugpunktet

Skimmel opstår når man har en relativ luftfugtighed på 75% og derover. Skimmel kræver Ilt, næring og fugt som vækstbetingelser. Kan du fjerne den ene får du ikke skimmel. Men den del kan være rigtig svær. Udluftning er en god ting men alt med måde. Specielt her om vinteren - for det som reelt sker det er, at du trækker en masse kold luft ind i lejligheden som så kondensere fordi den møder den varme luft. Så udluft gerne - men i kortere perioder ad gangen. En klassisk fejl er at have vinduet stående åbent i soveværelset hele dagen - det giver mere fugt end det var planen :-). Baggrunden for at du har kondensering i dine vinduer er at varme og kulde mødes. Eksempel: Du har 22 grader i stuen og en RF på 60% når denne luft rammer en temperatur på 14 grader kondensere vandindholdet i din indeluft. Med andre ord er dit dugpunkt i dette tilfælde 14 grader.

Det affugter du har stående vil altid kunne trække store mængder vand ud af luften i din lejlighed. Den stopper først når hele verden er tørlagt da jeg antager din lejlighed ikke er fuldstændig lufttæt (det lyder ikke som om det er tilfældet).

Hvis du hæver temperaturen i din lejlighed bevirker det at luften kan optage større mængder fugt. Vandindholdet forbliver det samme - men varm luft kan optage større mængder vand. Din indervægge bliver varmere og du flytter dermed dit dugpunkt længere ud i væggen. Ved du hvilken slags vægge du har med at gøre? Er det massive vægge?

Eksempel: overflade temperaturen på dine ydrevægge er 12 grader og den relative luftfugtighed måles til at være 90%. Hæver du temperaturen på overfladen af væggen til 17 grader sænkes RF til 60% og du har fjernet den ene vækstbetingelse for skimmel - fugten! Den del kan bare være rigtig svær hvis ikke din udlejer vil efterisolere udfra (og nej det er en piv dårlig ide at efterisolere indefra - forsatsvægge er noget fanden har skabt :-))

At der er opstigende fugt i dine vægge kunne være tegn på at der ikke er noget murpap mellem sokkel og mursten. Hvis det er tilfældet (og der ikke er massive vægge) vil det gøre en verden til forskel at få det monteret. Det job kan en murer fikse for din udlejer.

...okay erkender det er lidt en rodet skrivelse men håber du kan bruge det til at komme videre.

mvh
boso
Hov ! Shouting....vil du lige præcisere en ting : var det plasticmaling indvendigt eller UDVENDIGT på ydermuren ???? Udvendigt kan det godt forværre problemerne og så har eksperten ret....

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
at der er fugt på dine vinduer hver morgen, det siger vel en hel del omkring vinduernes isoleringsevne, og ikke såmeget omkring fugt problemer, før jeg skiftede alle vinduer ud havde vi også dug i alle vinduer hver morgen, nu sidder har der siddet 3 lagsruder og vi har ikke en eneste gang oplevet en enkelt dråbe på indvendig side af ruderne........, men tror nu ikke at du får udlejer til at skifte alle ruder for at du kan undgå dug på dem, der er vist kun en ting at gøre for at undgå det og det er at tørre alle vinduer med en klud hver dag.
Man kan udmærket bruge plastmaling udendørs.For en del år siden var det ikke løsningen,men i dag fremstilles der plastmaling der er diffusionsåben,jeg bruger ikke andet,og har aldrig haft følgeskader.

bh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også