Alternativ til gipsloft (som ikke skal spartles/males)

Jeg skal pille et loft ned i køkken og stue, og sætte et nyt op. Mest oplagt er vel et gipsloft, men jeg tænker om der er en løsning hvor jeg kan undgå at spartle og male. Jeg har spartlet og malet gips lofter/vægge før, og det blev ret flot - men det tog en evighed. Det kunne være fint med et loft man skruer op - og færdig.

Det er et rækkehus fra 1980. Så vidt jeg kan se er der et træloft inde under, nogle plader i forbandt der vel er ca 20 x 40 cm. Jeg tænker det er det originale loft, hvor der i køkkenet er sat gips udenpå, mens stuen vist bare er malet hvidt.

Jeg vil gerne ha et lyst loft, for at der ikke bliver for mørkt.

Hvad findes der af nemme moderne løsninger, nogen der har erfaringer? Der er betondæk mellem stueetagen og 1. sal, så det er noget med nogle skruer og lægter, hvorpå selve loftet bygges. Jeg kunne forestille mig nogle klikløsninger eller andet smart, på samme måde som gulve er kommet i nye løsninger.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske er de eksisterende loftsplader 30x60 gips, det har jeg lige set man ofte brugte dengang.

Bauhaus har noget der hedder Logoclic, som kan fåes i hvidt til 99 kr/m2. Er der nogen bedre løsning? Så vidt jeg kan se bliver det næppe nemmere, billigere eller hurtigere.

Sammenlign opsætning af sådan et træloft med gips + spartle + filt + male (evt uden filt). 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Træbetonplader? Ala Troldtekt, er også nemt og sætte på, samt giver en bedre akustik..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Martin.v på 18-12-2016 09:31
Træbetonplader? Ala Troldtekt, er også nemt og sætte på, samt giver en bedre akustik..

 

Havde læst noget om problemer med at de suger støv til sig, og giver problemer for dem med allergi. Ved ikke hvor meget der var i det.

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af osolemio på 19-12-2016 03:02

 

Havde læst noget om problemer med at de suger støv til sig, og giver problemer for dem med allergi. Ved ikke hvor meget der var i det.

 

Nu har vi Hera design Ultra fine i hele hytten (205 m2) og syntes ikke det er udbredt med støv i loftet. Til gengæld er jeg utrolig glad for den fantastiske akustik vi har. Med 3 børn kan der til tider blive lydt, men aldrig har vi klang og ekko i huset. Kan kun sige, at de steder jeg har været henne hvor der netop har været det, har jeg været træt efterfølgende, så  mit råd er. Undervurder ikke de akustiske egenskaber i ens hus.

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 19-12-2016 20:45

Nu har vi Hera design Ultra fine i hele hytten (205 m2) og syntes ikke det er udbredt med støv i loftet. Til gengæld er jeg utrolig glad for den fantastiske akustik vi har. Med 3 børn kan der til tider blive lydt, men aldrig har vi klang og ekko i huset. Kan kun sige, at de steder jeg har været henne hvor der netop har været det, har jeg været træt efterfølgende, så  mit råd er. Undervurder ikke de akustiske egenskaber i ens hus.

 

 

 

 

 

Tak for det, MLU. Er det plader der er klar til brug når de er sat op, eller skal de spartles/slibes/filtes/males lige som gips?

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville nok til en hver tid sætte de 5-6 gipsplader op til std. køkkenstørrelse, spartle med gipsspartel fra flugger (det er mega let, svinder ikke), så skidevære med filten, grunde en gang og male 2 gange. Det er ikke det store iforhold til at lede efter akustiskplader osv. De er både grimme og dyre og hører kun til i store lokaler, hvor enten beboende ikke kan finde ud af at indrette korrekt, eller i musikskoler, kantiner osv.
Skrevet af puggie på 22-12-2016 01:24
Jeg ville nok til en hver tid sætte de 5-6 gipsplader op til std. køkkenstørrelse, spartle med gipsspartel fra flugger (det er mega let, svinder ikke), så skidevære med filten, grunde en gang og male 2 gange. Det er ikke det store iforhold til at lede efter akustiskplader osv. De er både grimme og dyre og hører kun til i store lokaler, hvor enten beboende ikke kan finde ud af at indrette korrekt, eller i musikskoler, kantiner osv.

 

Men hvad så med træloft? Der slipper man jo færdig så snart loftet sidder der. Jeg har et begrænset vindue til at ordne loftet (hvor huset er tomt), og der er mange andre ting jeg er i gang med - så jeg leder efter en løsning der samlet set kræver mindst tid (og stadig er til at betale).

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af puggie på 22-12-2016 01:24
Jeg ville nok til en hver tid sætte de 5-6 gipsplader op til std. køkkenstørrelse, spartle med gipsspartel fra flugger (det er mega let, svinder ikke), så skidevære med filten, grunde en gang og male 2 gange. Det er ikke det store iforhold til at lede efter akustiskplader osv. De er både grimme og dyre og hører kun til i store lokaler, hvor enten beboende ikke kan finde ud af at indrette korrekt, eller i musikskoler, kantiner osv.

Nu er smag og behag heldigvis forskelligt

 

Jeg elsker at strukturen er så "kaos" agtig som en god pendant til de helt glatte gips vægge..

 

Til Osolomio.

 

Her kan du se det færdige resultat og så kan du selv bedømme om det er lort eller lagkage.

 

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/518

Og de sættes op, og så er det det. Ingen efter behandling

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har troldteks i hele underetagen. det er bare super rar. især med tre unger og tre hunde.

Det kan nemt være rimelig meget støj. Der er også kun derfor vi har det loft, men vil nu sætte det op igen hvis jeg skulle have et andet hus, for akustikken findes nok ikke bedre.

hej ............. det hurtigste og vel også det billigste er profilbrædder , eller hvad man nu kalder loftbrædderne ....... de kan købes hvidpigmenterede hvis det er det man ønsker ........ trolltekt giver den bedste akustik , men bliver efterhånden fyldt med støv og er bolig for edderkopper og andet kryb ......... har selv malet en del gamle troltektlofter ........ derfor ......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også