Timetæller til El-motor

Har en El-motor der kører på 3x380 Volt og 50 Hz. Til denne El-motor skal jeg forbinde en timetæller til registrering af gangtimer.

Jeg har en timetæller der er mærket 220 Volt 50 Hz og 0,7 VA. Mit spørgsmål er, om jeg kan bruge timetælleren til 3x380 Volt nettet, ved at forbinde en modstand, eller en pære i serie med timetælleren for at kompensere?

I tilfældet at det er muligt, hvordan regner jeg så ud hvor stor en modstand jeg skal sætte ind?  


søulken
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du forbinder din 220 volt timetæller til nul, og så til den ene fase på motoren, så kommer det til at virke, så får timetælleren 220 volt, når motoren køre.

Vi prøver igen, i morgen --
Problemet på et skib er at man bruger et isoleret net på 3x380 V. Der er ingen "nul" potentiale.

Jeg må minske spændingen over spolen på timetælleren. Dette kan vist gøres med at serieforbinde en tilpas stor modstand (det kunne være en pære eller lignende), men jeg er ikke sikker?

En mulighed er at købe en trafo 380/220 V men denne er ret dyr at anskaffe og i tillæg fylder den for meget.

søulken
Så køb en timetæller til 380 volt....

Vi prøver igen, i morgen --
Spørgsmålet var om det kan lade sig gøre at ombygge en 220 V tæller, til at køre på et 380 V system? Og ikke et spørgsmål om at købe nyt udstyr.

søulken

Tillader mig lige at komme med et svar, selvom det ikke er det der spørges om...

Det kan næste ikke betale sig at bøvle for meget med det. Du får en timetæller til ca 200 kr.

http://www.wattoo.dk/timetaeller-48x48-mm-400-50-tav-5423501000?gclid=CjwKEAiA4dPCBRCM4dqhlv2R1R8SJABom9pHbTmUT6zBgu9FslrGOuUb97mrI_1P7Lyx9_TkthiKZBoC2f_w_wcB


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce
Hvis din motor er forbundet i stjerne, vil det måske kunne lade sig gøre at sætte tælleren mellem fase og stjernepunktet?

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Løsningen kan godt være at forbinde til en fase og stjernepunktet i motoren, hvis den er forbundet i stjerne.
At beregne en modstand til at sætte mellem timetælleren kræver lidt viden om motoren i timetælleren, fordi strømmene skal lægges sammen vektorielt, men et gæt på størrelsesordenen kunne være 50kOhm eller nærmeste større værdi.

fase
Det med stjerne forbindelse kræver måske en lille forklaring. Hvis der på motoren står 230/400 Volt og den er forbundet til 400 Volt så er den stjerneforbundet. Du kan også se i klemkassen hvordan de 3 kortslutningsskinner er lagt. Der er oftest 6 klemmer, og de 3 faser (380 V) er forbundet til de 3 klemmer. Enten er de 3 sidste forbundet sammen ( stjerne ) Eller og så er der er en forbindelse fra hver fase til hver f de 3 ledige klemmer ( trekant )
I det første tilfælde (stjerne) er der altid 220 Volt imellem en af faserne og dette stjernepunkt. På de gamle overlock symaskiner der stod et hav af i hjemmene her ude i Herningområdet, fik vi strøm til symaskine lampen ved at forbinde til en fase og så stjerne punkt.
Det kræver så lige nogen overvejelser omkring sikrings størrelser. Er det en vældig stor motor har den naturligvis også nogle store sikringer foran. Og det er ikke sikkert det er ok ud til din lille timetæller med de små ledninger den behøver. Men der kan måske sættes en sikring i motoren til beskyttelse.
har du kun forbindelse til motorens styreboks kan det nok blive et problem, hvis man ikke vil købe en 400 V timetæller.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis