Understøbning i kælder

Hej.
Jeg har et hus fra 1951 med fuld kælder. Kældergulvet ligger mellem 90 og 130 cm under terræn.
Jeg har fået lagt ny kloak under kælderen og i den omgang brækkede vi hele gulvet op i badeværelset.
Nu vil jeg støbe nyt gulv, men vil gerne isolere det lidt. Jeg skal ikke have gulvvarme i, så jeg regner bare med 100 mm. Styrolit.
Det eksisterende gulv var ca 30mm.
Nu kommer problemet. Under gulvet stopper soklen også. Så for at få 100mm isolering og 70-80mm beton i, kommer jeg ca 150mm under soklen.
Jeg har en ydervæg på ca 1,6 m. Og indervægge på 2m.
Indervægene er sat på gulvet og gulvet viler på rent ler.
Skal jeg understøbe det hele, kan jeg nøjes med ydervæggen eller hvad skal jeg.
Jeg tænkte på at støbe gulvet sammen med det der ligger under indervæggene og kun isolere kanten af gulvet ud mod soklen. Da gulvet jo ikke kommer til at "arbejde" når der ikke er gulvvarme i.

DIY Joe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt lade sig gøre - men bøvl/komfort- forholdet bliver simpelthen for dårligt med 100mm isolering. Dine ydervægge vil stadig være uisolerede, og det er gennem dem du har det største varmetab.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hvis du går i gang, så gør det ordentligt - det er mit forslag. 300mm i gulvet - det er det samme arbejde.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jamen så er det bare komme i gang men det er jo et kæmpe arbejde du skal til at i gang med. Jeg vil ikke rådgive om fremgangsmåden. Men derimod henvise til at emnet har været debatteret mange gange herinde. Jeg vil dog anbefale at du støber den sidste cm eller 2 med ekspanderende beton som under beton elementer.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Check om indervægende er bærende. Hvis de det skal de også understøbes.
Jeg ville nu gøre det uanset om de er bærende eller ej. I min optik er det no-go at reducere grunden kraftigt langs en hel væg.

 

Annonce

Jeg har gjort det for mange år siden. Det er noget du skal læse meget op på. Der er eksempler på folk som har fået huset til at "falde sammen" og ikke kunne få en krone af forsikring.
Du skal grave mindst 30 cm under det niveau du kommer ned i med dræn, isolering m.m. Der graver du ned på højst 1 m. i længden. ( det kan du så godt gøre på 2-3 vægge samtidig.) 1 uge efter kan du grave 1 m på hver side af det du har lavet. Så i løbet af 4-5 omgange er du hele kælderen rundt afhængig af størrelsen.
Der er flere smarte metoder når man skal støbe op igen.
Nogen laver en støbekasse, som er lidt skrå øverst så man kan skovle beton i den.
jeg gravede ned så det passede med fundablokke. De blev stablet på nær den øverste, fyldt med beton og så den øverste der lige manglede 5 cm i at være helt oppe, så den også kunne fyldes. Når beton er hård støber du de sidste 1-2 cm med element beton.
bruger du metoden med fundablokke er det klogt at lægge et søm ind imellem hver anden fundablok, så der bliver lidt mere plads. Ellers er det umulig at få den næste til at komme ind i forbandt.

Det var der man kunne tænke sig at hyre en entreponør til det, Så står de med ansvar.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay. Mit lille badeværelse på 2x1,6 m er pludselig blevet et større projekt end jeg havde regnet med.

DIY Joe

Hvis det " kun " er badeværelse så er det ikke så galt. Men der skal stadig gås op ad trappen med mange spande jord.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis