fjerne gammel stikkontakt

jeg bor i Norge og har en gammel stik kontakt som er lidt skummel. jeg vil have den afmonteret. der skal sættes nyt stik op med jording, det har den gamle ikke, kan jeg bare lade den gamle installation sidde. jeg vil helst fjerne den men kabel sidder r inde i væggen..

Bornholm er et dejligt sted.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 


Bornholm er et dejligt sted.
Hvis du fjerner strømmen fra de gamle ledninger er der ikke noget i vejen for at lade dem sidde blindt i væggen.
Men du skriver at du vil montere en ny stikkontakt med jord, så skal du vel bruge noget strøm til den, og derfor ville det være oplagt at genbruge de gamle ledninger(hvis de er lange nok), eller trække nye ledninger hvis de ligger i rør.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak, Jeg ved ikke hvordan jeg får strømmen fjernet fra ledningen fra da den løber inde i væggen. Den er godt skjult altså - Der er vist et apparat der kan finde ledningen inde i væggen så man ikke rammer den med en boremaskine...

De nye installationer laves af elektriker

Bornholm er et dejligt sted.
Nu ved jeg ikke om "norskere" lave elinstallationer anderledes end her i Danmark, men det grundlæggende er i hvert fald det samme. Så det handler om at tænke logisk og se på huset, hvor du tror at strømmen kommer fra.
Det er umuligt at råde om uden at have set huset, men prøv at kik efter andre stikkontakter, lampeudtag, afbrydere i nærheden, eller i tilstødende rum, så kan du muligvis finde en samling.
Det kan også være trukket op på loftet, hvor det så er samlet et sted... muglighederne er mange.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den er installeret med blød ledning - det ser man ikke så tit i DK

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Det er en større operation du er ved at planlægge. Jeg ser at der er 2 ledninger i hver klemme, Det betyder at strømmen kommer et sted fra som Pinkhenrik forklarer Men at det også går videre derfra til noget andet, Dette noget andet vil miste forbindelsen hvis du bare fjerner denne.
Det er helt ok at ønske sig stikk. med jord, men den ´du har ser da ikke ud til at fejle noget.
Om det overhovedet hjælper med jordforbindelse i Norge afhænger af hvor du bor. Mange steder er der isoleret net, hvor man kun har 3 x 230 volt. Er tilfældet på din matrikkel så hjælper jordforbindelse ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Størstedelen af Norge, er klippe undergrund, og derfor stort set ingen steder de bruger jording, så der er ingen grund til at etablerer jord i hele hytten, da du ikke kan opnå lav nok modstand til jord alligevel.

 

Det er naturligvis klippegrunden der er årsag til at man de fleste steder køre med isoleret net. I de større byer er der 3 x ´400 v + N som i Danmark. De norske elektrikere skal have en ekstra uddannelse for at måtte arbejde med denne "stærkstrøm"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for gode input - Jording er almindeligt i Norge, et rum skal have installationer som har jording eller ikke-jording. Dette rum har begge dele og det er ulovligt. Her er 220 V / 16A

Fra Wikipedia:
Dagens forskrifter krever at alle nye installasjoner skal ha jordede stikkontakter, men på grunn av at det er forbudt å blande jordede og u-jordede kontakter skal det fortsatt brukes u-jordet stikkontakt når det monteres flere nye stikkontakter i eldre hus. Man oppfordres til å bytte ut eldre stikkontakter til jordet type når dette er mulig. Det krever da at jordingsleder trekkes til hver stikkontakt og forbindes til jordingsskinnen i sikringsskapet. Det er mulig å gjøre dette rom for rom, så lenge man ikke blander u-jordede og jordede kontakter i samme rom.

https://no.wikipedia.org/wiki/Stikkontakt

Bornholm er et dejligt sted.
Mere info:
Norsk strømnett er annerledes enn i de fleste andre europeiske land, bortsett fra Albania. I Norge er IT-nett (Insulated Terra) det vanlige, med 230 volt mellom fasene, og hvor alle strømførende deler flyter i forhold til jord (spenningsforskjellen mellom en fase og jord kan og vil variere). Dette er på en måte en fordel, fordi strømnettet kan fungere selv om det oppstår jordfeil.

Ulempen er elektrisk støy, som kan bli problematisk når man skal sende andre signaler over nettkablene. Dessuten er det mer sårbart og farligere ved f.eks. lynnedslag.

I alle andre land brukes et TN-nett (Terra neutral) med 400 volt mellom fasene og 230 volt mellom fas og null-leder, hvor jord og null-leder forbindes ved transformatoren. Dette gir færre elektriske støyproblemer siden spenningsreferansen blir mer stabil.
____________________________________________________________

Typisk Norsk: lav en dårlig teknisk løsning og gør livet farligt for andre.

Danske håndværkere i Norge ler meget ...

Bornholm er et dejligt sted.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis