Efterisolering af hulmur

Hej

Jeg har idag haft en firma forbi for at foretaget en efterisolering af hulmuren.
Dog viste det sig kort efter at der allerede ligger isoleringbats indeni hulmuren. Disse er fra da huset blev bygget i slutningen af 1960'erne

De foretog herefter en termografering som viste et meget lille behov for efterisolering.

Har tidligere haft en andet firma ude der mente der var en masse at komme efter. De mente der skulle bruges ca 11 m2 isolering

Firmaet fra idag har brugt under 4 m2 og langt fra lavet huller i alle væggene. Dette baseret ud fra deres termografering

Nu er jeg ikke fagmand og forstår derfor ikke den store forskel på de 2 firmaers måde at køre det på, ud over at det for mig virker som om at det første firma blot er ude på at tjene penge

De forklare sig dog med at de altid isolere alle steder. Dvs de bore alle huller og presser den isolering ind i hulmuren som der er plads til. Altså de komprimere det sammen. Men kan det virkelig gi en energi/varme besparelse ved at komprimere det? Eller har firmaet fra idag ret i, at det ikke gir mening at presse papiruld ind, når der allerede ligger isoleringbatts derinde

Pft :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luft isolerer mega godt. For at styre den isolerende luft bruger man isoleringsmaterialer, som kan indeholde meget luft. Jo mere man komprimerer isoleringsmaterialer, jo mere ændres deres egenskaber i retning af hvad de er produceret af. Parpir uld 100 % komprimeret isolerer som pap, glasuld som glas og rockwool som sten. Der for må isoleringsmaterialer ikke komprimeres mere end producentens anvisninger for at isolere efter hensigten. Så dit spørgsmål er relevant, især hvis det nye isoleringsmateriale komprimeres så meget at det både forringer dets egen egenskaber men også det eksisterende materiales egenskaber. Du burde tale med en energikonsulent, før du betaler, hvis du har en mistanke om at du reelt ikke får meget for pengene.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Så længe der er plads til isoleringen så giver det mening. Selv om der er batts, er det langt fra sikkert at battene fylder hele hulrummet ud. De ligger heller ikke tæt.

Papiruld trænger ind alle steder og sluttet tæt til over, under, imellem og ved siden af.

Det kan være han mener det ikke vil gøre den store forskel, udgift vs besparelse og det skal jeg ikke kunne svare på. Men for mig giver det mening at blæse papiruld ind selv om det er batts i hulmuren.

Stille luft isolerer. Jo mindre luft i isoleringen, jo mindre effekt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har du nogen ide til om det vil give en mærkbar forskel i komfort / indeklima?
Syntes væggene virker kolde allerede nu, selvom det er ca 5 grader udenfor.
Det har jeg desværre ingen belæg for at kunne udtale mig om. Det vil have effekt på dit varmeforbrug, men om det ligefrem kan mærkes på din krop aner jeg ikke.

Det jeg tænker er at isolatør ved hvor hårdt han skal blæse papirulden ind for at give optimale vilkår for effekten. Og så længe der kan blæses ind med det tryk, så vil det give en effekt. Bare det at papirulden isolerer i kanter, samlinger og hjørner mener jeg er brugbart.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis