Anbefaling af stiksav til max 12-1300

Hej herinde,

Er på udkig efter en stiksav, og er faldet over DeWalt DW343, primært fordi den kan save i 0 til 45 graders vinkler, hvilket kan vise sig nyttigt.

Jeg bor i lejlighed, så at værktøjet er lidt fleksibelt er kun en fordel.

Den skal primært bruges til småopgaver og til højttalerbyg, når muligheden byder sig, hvilket vil sige, at det primært er MDF og lignende, den kommer til at save i. Og netop til det formål er muligheden for gering brugbar. Jeg får dig lidt blandet indtryk af om det er 0 ELLER 45 grader eller 0 til 45 grader.

Andre anbefalinger er også velkomne. Prislejet er max 1300kr, billigere gør ikke noget.

På forhånd tak

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste stiksave kan tilte sålen fra 0 til 45 grader, så den side af sagen er ikke noget problem.
Og alt efter hvad du skal skære i, afgør jo hvilken klinge du skal vælge.

Men min erfaring siger at det er ufatteligt svært at skære en smig bare nogenlunde pæn med en stiksav. Stiksave er gode til at skære buede snit, men rette linjer kræver en hel del erfaring og tålmodighed (hvilket jeg ikke altid har mest af)...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis man har en skinne til rådighed eller andet, som man kan holde saven mod, går det så ikke?

Nu nævner du, at de fleste kan tilte sålen. Har også kig på Makita 4351FCTJ, men kan ikke lige finde ud af, om den kan tilte sålen.
Jeg er egentlig mere hook på Makita'en, men det tilt der, det tiltaler mig lidt.
Min erfaring er, at selve klingen trækker skævt, når man saver i 45 grader. Så selv med styreskinne bliver det ikke lige.
Ja jeg har heller aldrig, kunnet save helt lige med en stiksav.
Men for 12-1300 kr kan du få en rigtig fin stiksav, kender ikke den fra Dewalt, men helt sikkert en fin sav.
Har du en akku boremaskine, skulle du overveje at købe en akku stiksav der passer ril batterierne.
Jeg købte en Makita stiksav, der bruger 18 volt 3 ah li-on batterier, som min boremaskine, den bruger jeg meget mere, end da jeg kun havde en 230 volt, og min fine Blå Bosch 230 volt maskine, har ikke været nede fra hylden siden.

Festool laver nogle stiksavklinger der er lidt tykkere i godset, de er noget stivere og nemmere at save ligeud med, og bøjer ikke så nemt af, så de laver et mere lige snit.
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/festool-stiksavklinge-s-754-fs-trae-special-savklinge-15896/

Men til lige snit, skal man heller ikke undervurdere en god skarp fuksvans, det er ofte en god og enkel løsning.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for alle de gode råd.

Det jeg synes at kunne udlede af det er, at kunne skære i vinkel ikke er en funktion, man bør prioritere. Så er det bedre med en mere simpel, men solid løsning, og så må en dyksav indkøbes når behovet og pladsen er der.

Jeg har en Makita akku slagboremaskine, så jeg har batterier og lader. Jeg har bare ladet mig fortælle af en tømrerven, at han, til mit forbrug, ville vælge en med ledning, så deraf hælder jeg til en med ledning. Jeg kommer ikke til at bruge den meget (lige nu), så batterierne kommer til at ligge og "forfalde".
Annonce
Jeg kom til at investere i en blå bosh med batteri, kan klart anbefales, det er så lækket at slippe for ledning. min stiksav med ledning ligger efterfølgende bare på hylden. ulempen ved boshen er der skal unbrakonøgle til at ændre smig.

så hvis du har batterierne til makita så skal den da værre akku
https://www.frishop.dk/pi/Makita-Stiksav-DJV181Z-18V-Li-ion-uden-batteri-og-lader_1883122_21549.aspx?gclid=CLKxme6O-dACFRhJGQodWUgHJg


eller den gode makita med ledning
https://www.frishop.dk/pi/Makita-stiksav-4351fctj-i-plastkuffert-720-watt-nem-klingeskift_427599_21549.aspx
Skrevet af Fjendbo på 16-12-2016 13:04
... så deraf hælder jeg til en med ledning...

+1

Stiksave har for mig (og rigtig mange af mine kolleger) været synonymt med blå Bosch. I mange år var det DENNE. Da den gik ud af produktion, og den sidste afgik ved døden, blev den erstattet af DENNE.

Billig, driftssikker og ligger rigtig godt i hånden.

 

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Jeg har den første blå Bosch du linker til, men den har ikke været nede fra hylden siden jeg fik en Makita akku stiksav.

Vi prøver igen, i morgen --

jeg stod selv for ca 3 mdr siden og skulle købe stiksav, det blev sådan en bosch gst90e
den har jeg bestemt ikke fortrudt at jeg valgte, den køre rigtigt godt


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Takker for alle jeres inputs. Jeg undersøger videre
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis