opmuring af væg i multiplader

Hej

Jeg håber nogen herinde med erfaring med opmuring af væg i multiplader, eller bare generel opmuring, kan svare på nogle spørgsmål.

Jeg skal havde lukket et hul i en indvendig væg (se billede nedenfor). Den eksisterende væg er lavet af porebeton, og derfor er planen at bruge H+H multiplader til formålet, da de også er lavet af porebeton. Hvad jeg sådan lige umiddelbart kan læse mig frem til, så er det en god ide at benytte det samme materiale som den eksisterende væg er lavet af, da der så er større sandsynlighed for at væggen arbejder ens efterfølgende. Jeg har ikke forstand på det, men det lyder fornuftigt.  

Den eksisterende væg er 10 cm bred, så jeg tænker at benytte multiplader med målene 10 x 40 x 60 til opmuring. Jeg har prøvet at lave en skitse  af hvordan jeg tænker multipladerne skal mures/limes op (se skitse nedenfor). Planen er så at lime multipladen direkte på den eksisterende væg, uden fuge afstand, og sætte et vinkelbeslag (fra H+H lavet til formålet), i hver side, i hver skifte (som en murbinder).

Tror i det går? Vil det holde?

Kan man lime første skifte direkte på de eksisterende fliser i bunden, eller skal der mørtel under?

Vil det være en fordel at fjerne maling og filt fra siderne i hullet for at få limen til at fæstne bedre til eksisterende væg, eller er det ligegyldigt?   

Jeg er også lidt i tvivl om jeg skal benytte pladelim eller om fliseklæb til selve limningen af pladerne er lige så godt, eller bedre?

Er der ellers noget jeg har glemt at tage højde for i projektet?

På forhånd tak for input.

Med venlig hilsen

Brian Larsen       

 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får et afskær på 22 fra 1 skifte, det ville jeg starte med i næste skifte. I den ende hvor det giver den største og bedste forskydning. Halv forbandt som den mest optimale, men bare sigt efter at få den bredeste. Så får du næsten ingen spild.
Jeg ville også fjerne tapeten på siderne.

km

Når man limer porebeton, er der en speciel lim der kan bruges. Men fliseklæb mener jeg er lige så god. Men det vigtigste er at plader presses helt sammen, så der ikke er fugeafstand. Det går så godt med de 2-3 første, men når du skal have sidste stump ned i hver række, så er der ikke noget pres på. Og får det lavet så det passer perfekt, så stryger du limen af medens du monterer. Derfor skal den sidste stump skæres som en kile. så kan den sættes ned i pres uden at limen forsvinder. Klik her for at se en youtube video.

Ca 2 minutter henne ses den skrå tilskærring.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Kmflisemester: Du har ret i at der ca. går en hel 10 x 40 x 60 plade til spilde (i stumper) i den nuværende skitse. Men en plade koster kun 40 kr. Så tænker det er et "spild" jeg godt kan leve med, set i forhold til at jeg får flere samlinger i hver skifte, plus jeg skal bruge mere tid på at save i pladerne. Og jeg skal så bruge mere fliseklæb, så når det kommer til stykket, så er det måske kun 30 kr. jeg har sparet (eller mindre). Så det lever jeg med :o) Men tak for input.

Ev Elmand: Det har du selvfølgelig fuldstændigt ret i, det havde jeg ikke tænkt over, tak! Tænker det er bedst at skære klodsen på de 38 cm?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også