Isolering af endegavl på loft

Har overtaget et 60'er hus, hvor gavlene på loftet er af planker af træ. Der er køligt/ koldt i huset om aftenen, og jeg tænker, om man kan isolere enegavlene?

Hvis du prøver - så lærer du noget
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der ikke er udnyttet overetage, så er det ikke en god ide. Det hjælper ikke noget og kan være skadeligt. Oppe på sådan et loft skal der være god luftskifte, og dermed koldt. Du skal se på den isolerede skal. Det vil sige gulve, vægge og loft. Her er det naturligvis loftet der er det letteste at gøre noget ved.
Der hvor der er størst sandsynlighed for at der kommer kulde ind, er hvor hulmur isolering møder loft isolering. Dengang tog man det ikke så nøje.
Men du må lige korigere hvis det udnyttet tagetage.
Men noget af det bedste er at få huset termofotograferet. Så kan du se hvor problemet er størst. Og jeg mener de fleste byggemarkeder udlåner udstyr til det, (i håb om at sælge noget isolering)
Måske er der ikke hulmurs isolering i. Både i 60`rne og 70`rne har jeg set murere bruge "slæbeisolering" Det vil sige at isoleringen godt nok blev leveret på pladsen, og det så da også ud som om det blev brugt. Men i realiteten brugte man kun til 1. række. Denne række blev så løftet med op efterhånden så det så ud som om det blev gjort rigtig. Altså man slæbte isoleringen med op. Alt det overskydende isolering kunne muresvendene så sælge. Det var en win win for dem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Umiddelbart er der hulmursisoleret. Har i hvert fald set isolering under vindue og højere oppe ved en ventilation.

Jeg kan se der kun er mellem 100-200mm isolering på loftet og det er selvfølgelig det der skal sættes ind som du skriver.

Hvilken isolering er bedst at lægge ud på loftet? Rockwoll har jo flere materialer. Tænker at lægge alm batts men hvilken tykkelse anbefaler du? Kan se bauhaus har tilbud pt

Hvis du prøver - så lærer du noget
Umiddelbart er der hulmursisoleret. Har i hvert fald set isolering under vindue og højere oppe ved en ventilation.

Jeg kan se der kun er mellem 100-200mm isolering på loftet og det er selvfølgelig det der skal sættes ind som du skriver.

Hvilken isolering er bedst at lægge ud på loftet? Rockwoll har jo flere materialer. Tænker at lægge alm batts men hvilken tykkelse anbefaler du? Kan se bauhaus har tilbud pt

Hvis du prøver - så lærer du noget
Hvis du isolere yderligere, er der stor risiko for du skal have etableret en ny dampspærre.
Alternativt kan du få blæst papiruld ind på loftet, det kræver mig bekendt ikke dampspærrer. (kender ellers ikke rigtig noget til papiruld)
Det er ydermere den fordel ved at få blæst isoleringsgranulat ind, at det pakker helt tæt omkring spær mv.
Men du skal nok have monteret nogle vindplader først..

Vi prøver igen, i morgen --

Det var netop de vindplader jeg tænkte på. Det er en tynd plade af plast eller krydsfiner. Den skal gå fra ydermur og lodret op til 50 mm fra tagplader. Derefter et knæk og så ca. 50 cm parallel med tagfladen. Den skal være helt tæt med fugning omkring spær. Formålet er at styre den luftstrøm som du skal have fra tagfod og op på loftet. Den skal styres så det ikke blæser ind i kanten af isolering, eller endnu være ind under isolering. tryk her for et link til en af de smarte og dyre løsninger

Man kan også benytte rochwool støbebats. Dem kan det heller ikke blæse igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis