Forslag til hæk der dækker hele året

Hej

Jeg søger forslag til hvilken hæk jeg kan bruge når jeg vil rydde ud i et eksisterende "læbælte". Det eksisterende består pt. af nogle høje fyr-, gran- og lærketræer, efterfulgt af blandt andet vild syren og så nogle forskellige træer.

Jeg påtænker at rydde det meste pånær de høje træer og erstatte det ryddede med en naturlig hæk. Jeg vil gerne at hækken er tæt det meste af året. Derudover skal den være ca. 2 m høj eller i hver fald kunne beskæres til deromkring. Jeg vil gerne slippe for at klippe hæk årligt, men kan godt beskære den med flerårige mellemrum. På sigt vil jeg gerne fælde eller erstatte nåletræerne.

Jeg har selv søgt og har blandt andet fundet bl.a.:

http://www.idenyt.dk/haven/hegn-og-...ret-rundt/

http://www.idenyt.dk/haven/hegn-og-...rette-hak/

Men der mangler lidt information mht. højde, tæthed sommer/vinter, pasning/pleje.

Jeg har på baggrund af ovenstående links overvejet:

• Laurbærkirsebær
    • Flot i sommerhalvåret, men hvad med vinter? Hvor høje bliver de og er de til at holde en bestemt højde?
  • Avnbøg
    • Flot i sommerhalvåret, men lidt kedelig om vinteren - men dog "tæt". Kan så vidt jeg kan læse mig til styres i højden.
  • Thuja
    • Flot hele året, men hvor høje bliver de og er de til at holde i en bestemt højde uden at det kommer til at se mærkeligt (beskåret) ud?

Har i forslag til planter som kan dække mine ønsker? Inden jeg fokuserer alt for meget på de ovenstående? Eller måske i har svar på nogle af spørgsmålene til mine egne forslag .

På forhånd tak for svar...

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Laurbærkirsebær har jeg ingen erfaringer med.
Avnbøg skal klippes på samme måde som en hver anden hæk, men den er selvfølgelig ikke så hurtig som feks liguster, men de kan omvendt holde i rigtigt mage år, fordi de villigt skyder fra bar stamme selvom de er blevet meget store og kraftige.
Thuja, kan blive rigtigt store, men hvis du klipper dem i tide kan de sagtens formes til hæk.

Hvad med Taks? De fås i flere udgaver, enten som søjler(som bare løber i vejret) eller som buske/træer som kan klippes til alverdens former, eller lades stå frit voksende.
Den eneste ulempe ved taks er deres giftighed. Både nåle og bær er sindssygt giftige, så børn og husdyr skal holdes væk fra dem.
Billedet er en søjletaks, jeg fik af en genbo, mod at jeg selv gravede den op 

Enebær kunne også være et bud... de kræver ikke nogen form for klipning (andet end hvad du har lyst til) og kan blive rigtigt gamle.
Her har jeg plantet 3 søjleenebær sammen med en flok krybende enebær, og de fylder rigtigt godt ud i løbet af kort tid. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Prøv at stille spørgsmålet her : havenyt.dk-forum................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Tak for svarene.

Jeg tror jeg vil udenom de søjleformede, da jeg synes det kan komme til at se for pyntet/kunstigt ud. Det skal passe til resten som overvejende er naturhave

Ved nærmere eftertanke skal jeg måske endda finde en blanding af træer/buske, så det netop ikke kommer til at se for kunstigt ud.

Jeg overvejer fortsat avnbøg, da man så vidt jeg kan læse mig til kan 'styre' den mht. højde og bredde ved beskæring og den behøver ikke nødvendigvis årlig klipning.

Sitkagran skal det helt sikkert ikke være - de stikker som bare pokker. Vi har ca. ½ ha gammel juletræsmark med dem
Din ide med at blande forskellige ting er rigtig god, fordi det ikke bliver en "mur" at se på.
Overvej her om blomstrende buske ala sommerfuglebusk eller syren kunne være noget ind i mellem. De kræver bare en årlig tilbageskæring, eller du kan lade dem vokse vildt i nogle år, og så "hidse" dig op og skære dem tilbage når de bliver for ranglede.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Sitkagran opfylder ellers alle dine krav til læbeplantning - ja lige med undtagelse af at de stikker, men da ikke mere end alt andet stedsegrønt med få undtagelser.  Ps. et par solide hansker - så er den ged barberet    

Kan man styre højden på Sitkagran? Jeg synes de kommer til at se lidt afstumpede ud hvis man tager toppen på dem. Den gamle Sitkaer vi har er ca. 5 m høje
Skrevet af AKjeldsen på 15-12-2016 15:07
Kan man styre højden på Sitkagran? Jeg synes de kommer til at se lidt afstumpede ud hvis man tager toppen på dem. Den gamle Sitkaer vi har er ca. 5 m høje

Ja Sitkagran kan klippes og formes præcis som en hver anden hæk.

Hej - jeg kan foreslå Kirsebærlaurbær Genolia, en helt ny sort som naturligt vokser smalt og opret, så du "næsten" kun skal klippe den i højden. Jeg har set den som færdig hæk flere steder sydpå hvor den står utrolig flot og hårdførheden skulle være helt ok. https://www.plantetorvet.dk/information-p-6631.shtml

Bjarne Schou Andersen

Plantetorvet.dk

e-mail: [email protected]

Tak for svar.

Kirsebærlaurbær - tjek. Så skal jeg bare finde noget at kombinere den med. Sommerfuglebusk tror jeg også bliver en del af hegnet.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis