Emhætte-udtag larmer

Kære alle,

Jeg har lavet hul igennem mur til aftræk fra emhætte. Alt er gået rigtig fint - og har lavet et godt isoleret flexplast-aftræk som jeg har fået anbefalt i Bygma, samt fulgt hvad der stod jeg skulle bruge fra leverandøren. 

Da jeg monterer udtaget fast til emhætten m. spændebåndet gik emhætten fra et meget svagt lydniveau, og kraftig sugeevne, til MEGET støjende, og med næsten ingen sugeevne.

Flexrøret Ø125mm, og har en længde (efter at være kortet af) på ca. 1 meter.

 

Jeg håber meget på at I kan hjælpe mig med nogle opklarende råd asap

Vh. Mark.

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kunne det tænkes at du har monteret en klapventil og at det er denne der har sat sig fast i lukket tilstand !!
Diameter på rør er indvendigt for lille. Er det en flexslange du selv har isoleret? Du kan købe dem færdigisoleret hos feks et køkkenfirma. Jeg tror du har klemt slangen ud af facon og mindsket gennemgangen. Prøv med et 250 mm. Der fulgte vel et overgangsstykke med til emfanget.

 

@mfrost , klapventilen er åben - indtil jeg ved der er hul igennem.
@uldal , Flexslangen har jeg selv isoleret, men det ser ikke ud til at der er klemt noget skævt eller "klumpet sammen". Der fulgte et overgangsstykke med, som er den der er sat på (altså Ø-125), jeg kan tage den af, så den bliver Ø-250mm.
Den burde dog ganske fint kunne klare sig med Ø-125mm.

Jeg har læst at man muligvis kan anvende alu-flexrør, da de ikke har så store indvendige "riller". Er det evt noget der vil gøre en forskel?

er du gået fra 250 ned til 150 mm i diameter ?? i så fald har du reduceret hullet med fra 490 cm2 til 176 cm2 det er altså en reducering på 2/3 af dit hul JA DET BETYDER noget det giver en voldsomreduktion i emhættens ydeevne da modtanden blilver alt for stor, og dette kan medføre at den larmer en hel del mere end den ellers burde.....
Ja, stor rørdimension og glatte rør er hvad der skal til for at fjerne larmen.

Det ser i øvrigt ud til, at du har lavet dit hul lige under en bjælke. Umiddelbart virker det som et farligt sted at svække konstruktionen.
Annonce
Jeg må hellere kigge på nogle mere glatte og faste rør, og udvide hullets diameter. Kan man bruge "vvs rør" og isolere dem, eller frarådes dette?

Mht. bjælken er den kun til for skøn, den har ingen bærende effekt , men rigtig nok set og tak for rådet - det havde været lidt frisk at svække konstruktionen der, som du rigtigt siger xD

Jeg er blevet klogere efter at have fået jeres råd og vejledning - så jeg vil nu forsøge at gøre diameteren lidt større, og finde nogle glattere rør (I må gerne kommentere på hvilken type rør I ville anvende/anbefale til forbedringen).

Hvis afgangen på emhætten er ø250mm så hold dig til det.... Er nok dyrt at købe på nettet pga fragtprisen tit render i vejret på sådan nogle produkter, men det er sådan et der tænkes på http://www.wattoo.dk/roer-sr-oe250-l-3000-1stk-3m-353893250?gclid=CPDmqITt9dACFRXGsgodaq8H8A

Du kan købe de orange kloakrør og bøjninger på en trælast. Lim dem sammen med tagrendelim. Isoler med enten skåle eller glasuld

 

super fine tips I er kommet med. Jeg kan se at jeg har skrevet forkert i Ø-målet på 250mm, det skulle have været 150mm*. Så min "down-scaling" fra 150mm til 125mm burde ikke været så stort et problem.
Jeg er dog ret sikker på at det må være de indvendige riller i plast-flexrører som skaber støjen - så jeg forsøger mig med én af jeres løsningsforslag i anden rør-type.

Igen tak for jeres tid og afklarende svar på min problemstilling.
Men igen er det gælden LAD VÆRE MED AT SCALERE NED emhættens ydeevne er beregnet ud fra det afgangshul den er født med reducere du denne så falder ydeevnen og den kommer til at larme mere end nødvendigt..... Og man kan sagtens få glatte rør i pvc i 150 mm disse er beregnet til formålet hold dig til det. Alt andet bliver ikke godt
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis