Hvordan etablerer jeg en regnvandsfaskine?

Hej,

Først lidt ros. Jeg har længe kigget med i dette forum og fundet svar og løsninger på en lang række LDS opgaver i tidens løb. Det er simpelthen et lækkert sted i har her! smile

Jeg skal til at etablere en carport på ca 12 m2 og kommunen kræver at regnvand enten ledes til kloak eller at der etableleres en stenfaskine. Kloakløsning kan nemt gå hen og blive meget dyr så jeg har valgt faskine løsningen. Jeg er lidt newbie på det område så mine spørgsmål er måske lidt dumme (bær over med mig).

Så vidt jeg ved er en simpel faskine bare et stående kloakrør eller plastikrør som er gravet ned i jorden og fyldt op med sten. Er det korrekt?

Hvor dybt skal det cirka gå ned?

Er det en speciel slags sten eller en speciel størrelse der skal bruges?

Tak på forhånd!
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste er at købe en færdig plastikfaskine når ikke det er mere end 12 m2 du skal afvande er det en billig løsning.
En faskine er en beholder der er lavet af "net" om denne lægger man et geotekstil der forhindre jord i at fylde kassen.
Kassen er normalt fyldt med et "åbent materiale" fx sten som du skriver.
Hvor stor kassen skal være afhænger af permabilliteten af jorden, dvs dens evne til at lede vandet væk. En god tommelfingerregel er dog 1 m3 pr. 50 m2 tag.
Du kan bruge søgefunktionen her på siden og læse meget mere om hvordan du kan lave en selv, bl.a. er der en tråd om faskine lavet af mælkekasser! :lol:

Peter
Hej Pinnochio,

Du kan købe "færdige" faskiner, der nemt kan afvande dit areal, til ca. 250,-. Du sparer meget gravearbejde, idet en tilsvarende stenfaskine skal være meget større. Skal det være efter bogen, skal du have en sandfangsbrønd ved tagnedløbet, ellers stopper faskinen til. Den koster ca. 800,-.
En billigere løsning vil være at lægge bladfang i tagrenden og berede sig på at grave faskinen op om 10-15 år og tømme den. Du kan forøvrigt med fordel fylde leca ned omkring faskinen, når du er færdig og smide et stykke fiberdug over dette - lecaen vil dels bidrage til at rense vandet, dels øge hulrum og overflade, hvorfra vandet siver ud i jorden.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Per M. Friis

Som ophavsmand til "mælkekassefaskinen" vil jeg lige indskyde, at netop denne type projekt vil være oplagt til en billig løsning.

MVH Per
:oops: :oops: :oops:

Her må jeg som mælkeproducent nedlægge en "Protestant" Ideén med mælkekasser er GENBRUG, hvilket alle med en smule økologisk samvittighed nok godt kan tilslutte sig. smile

Mvh

Mvh.
bodker

Tak, for jeres tips og råd. Jeg tror jeg laver en hjemmekonstrueret løsning lidt a'la mælkekasse-faskinen. De fleste færdige løsninger er til større villaer og det er jo overkill til en lille garage.

Er der nogen der har erfaringer med at bruge en regnvandstønde istedet til at opsamle regnvandet og så bruge det til havevanding etc? Får man tømt den eller den bare til irritation?
Annonce
Regnvandstønden er genial - men afklar med dig selv, om du er typen, der går og vander med kande ind imellem. Den batter intet i forhold til havevanding (så skal du mindst op op 1000 liter med en pumpe på), men til lige at vande roser m.v. er den fin.
Går selv og pønser på en 1000 liters beholder delvis nedgravet, men der skal jo både pumpe og filter på, overløb til faskine m.v. - og så må det jo ikkekoste noget :lol:

Mvh.

Jan R.
Af hensyn til vores mælkeproducent vil jeg gøre opmærksom på, at plast ølkasser (tomme) også vil være egnet. :idea:

Jeg håber ikke at der er nogen der har aktiet i Carlsberg. På den anden side er der jo betalt pant for ølkassen, hvorfor bryggeriets tab nok er begrænset. :wink:

MVH Per

"Don't complain about farmers
with your garden full of green MD-boxes"

(undskyld på forhånd Bodker - jeg kunne ikke lade være)

Med venlig hilsen
Per M. Friis

"Don't complain about farmers
with your garden full of green MD-boxes"




Herlig herlig. Jeg kan godt lide din humor. biggrin biggrin biggrin biggrin

Mvh

Mvh.
bodker

Glæder mig - har selv gået og grinet lidt af den.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Ja, det var en griner tongue

Mvh. JørgenE

Man skal ikke gå over åen med mad i munden, når man har mælkekasser i haven

Vistnok Sokrates

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis