Reparation af letbeton.

Hej allesammen.

Jeg har et hus fra 1981 med et Damixa indbygningsarmatur på badeværelset. Badeværelset er i original stand og står overfor en renovering indenfor de næste par år.

Mit indbygningsarmatur har drillet en del og jeg har derfor valgt, at udskifte det til et almindelig. Rørene er blevet fritlagt efter VVS'eren anvisningerne og i den forbindelse tog væggen lidt skade.
Letbetonen har slået revner og jeg kan nu kigge ud i badet inde fra min stue 

VVS'eren kommer og laver de nye tilslutninger i slutningen af ugen og jeg skal derfor ud og have købt ind, så jeg bagefter kan lave de skader der skete på væggen i stuen samt have lukket ind til rørene igen.

Mit spørgsmål er nu - hvad vil i anbefale af produkter og arbejdsgang dels til udfyldning på badeværelsessiden ved vandrørene og til reparationen af væggen på stuesiden.

På forhånd tak. 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har du hugget armaturet fri, men hvorfor fik du ikke VVSeren til at reparere det? Du kan reparere hullerne med en blanding af cement og sand i forholdet 1:4 eller mørtel med lidt cement i 8 dele mørtel og 1 del cement. Du skal formentlig lave det om , når du renoverer dit badeværelse, så det gælder vel bare om at få lukket hullerne.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 13-12-2016 21:24
Nu har du hugget armaturet fri, men hvorfor fik du ikke VVSeren til at reparere det? Du kan reparere hullerne med en blanding af cement og sand i forholdet 1:4 eller mørtel med lidt cement i 8 dele mørtel og 1 del cement. Du skal formentlig lave det om , når du renoverer dit badeværelse, så det gælder vel bare om at få lukket hullerne.

 

Tak for dit svar.

Meningen var, at det skulle laves i forbindelse med renovering af badeværelset. Finanserne er ikke til en renoveringen lige nu og et nyt Damixa indbygningsarmatur koster +1500 kr.

Det nuværende armatur har været forsøgt lavet 1 gang før, hvor gevindet tog skade. Det har resulteret i, at armaturet har dryppet en del.
Derfor tog jeg beslutningen om, at skifte armaturet nu og så "lappe" hullet med en rest af fliser jeg alligevel havde på lager.

Skaderne på væggen var ikke regnet med i projektet, men bygherren havde lukket ind til rørene med noget der minder om rent cement, så kan nu kalde mig stenhugger. 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det der "rene cement" må du jo så selv undgå, Så jeg ville ikke gå efter sand og cement. En færdig blandet mørtel ville være optimal til denne lille reparation. Husk at vande væggen godt lidt tid før du begynder. Det ville være optimalt at sætte et bræt på inde fra stuesiden. Når der så er gået nogen timer (du kan mærke på mørtel på badev. siden, så tager du brættet af. Så kan du skrabe lidt af hvis der er for meget på stuesiden. Når det er helt tørt er det nemmere at spartle et hul op, end det er hugge i det igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 13-12-2016 21:57
Det der "rene cement" må du jo så selv undgå, Så jeg ville ikke gå efter sand og cement. En færdig blandet mørtel ville være optimal til denne lille reparation. Husk at vande væggen godt lidt tid før du begynder. Det ville være optimalt at sætte et bræt på inde fra stuesiden. Når der så er gået nogen timer (du kan mærke på mørtel på badev. siden, så tager du brættet af. Så kan du skrabe lidt af hvis der er for meget på stuesiden. Når det er helt tørt er det nemmere at spartle et hul op, end det er hugge i det igen.

Tak for dit svar.

Min plan inden jeg skrev her inde var faktisk som du skriver.

Jeg har før brugt samme fremgangsmetode med stor succes da vi skiftede køkken, men denne hvor der er vandrør involveret, så vil jeg lige sikre mig en ektstra gang.

Tak for hjælpen.

 

 

Det vil naturligvis være klogt at spørge VVS mand, hvordan hans rør har det med de materialer du påtænker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det har helt sikkert været sand og cement. Murerne får altid tudet ørerne fulde om at kobber rør ikke tåler kalk eller leca, derfor er det sjældent det bliver lukket i mørtel. Om det er rigtigt ved jeg ikke, men det er ikke ret meget bøvl at bruge sand og cement i stedet for mørtel, så hvofor risikere en reklamation :-)

km
Nu har fagmanden været her og lave udskiftningen af blandingsbatteriet. Jeg spurgte ham hvad han vil bruge til, at lukke ind til rørene igen.
Svaret var, at jeg ikke måtte bruge mørtel til denne opgave, men i stedet skulle bruge sand og cement ligesom der oprindeligt var blevet brugt.
Han tilføjede i øvrigt, at jeg med fordel kunne give de blotlagte rør en gang isoleringstape inden jeg lukkede til igen.
Hej lsp,
Til reparation på stuesiden ville jeg bruge gipspuds (knauf goldband) som fås i alle byggemarkeder, silvan mfl. Insister på at give max 100kr for en sæk med 20kg.

Pensl hullet rent med en våd pensel. Bland lidt gipspuds med vand til en konsistens som ler eller en smule tyndere. Pres pudsen i med en spartel.

Hvis det 'hænger' lidt i en bule ud fra væggen lader du det sidde og tørre en times tid og kan så skære det overskydende af med en spartel. Du kan også pudse det med sandpapir når det er tørt (et dybt hul tager et par dage om at tørre)

Har du struktur på væggen kan du spartle anden gang med en tyndere blanding gipspuds (grød), lade det sidde 10min eller mere og duppe med en svamp så du laver struktur. Alternativt kaste sand i inden der males.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også