Tv ophæng på Kalksandstensmur

Hej LDS

Jeg står i den heldige situation at jeg gerne vil have mit TV op at hænge på væggen i stuen.

 

Vægen er en pudset mur med kalksandsten bag ved. 

jeg ved af erfaring fra diverse billede op hæng at det ikke er super nemt og hænge noget i den kaliber op.

 

nogen fif til valg af plugs skruer osv.?

Mvh Winddk

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Mener du kalksandsten ? Det er de helt hvide sten man bruger/brugte til udvendige og indvendige facader.
Det er noget af det bedste at hænge op i. (Lige under beton). De er ret hårde og stabile. Rammer man fuger kan det godt være noget svagere.
Men er det derimod siporex, multiblokke eller gasbeton (samme produkt med forskellig form) Så er det blødere. Ret let at slå søm i uden at bore, men ikke så holdbar for større belastninger.

Når du lige bekræfter hvad det er så skal jeg nok kome med et godt råd.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du kan slå søm i uden besvær, kan du behandle det som var det gasbeton. Du borer med et 7,5 mm bor og slår en 8 mm plug i. Skruer de (måske medfølgende) 8 mm skruer i, og dit ophæng sidder der.

fase
Nå ok den type. Jeg tænkte lidt på nogen fra 70`rne og 80`rne.
Til de sten skal du bruge plugs der er beregnet til gasbeton. De er dobbelt så lange, og skruen skal så også være lang nok. Men du kan yderligere forstærke det ved at fylde lidt snedker lim ind i hullet. Det kan være almindelig trælim men endnu bedre polyerthan lim. Det er en ekspanderende lim som hærder ved fugtighed. Så du kan have noget lim på et stykke karton f.eks. Så fugter du plugs med en fugtig klud. Med skruen lidt i plugs, drejer du plugs rundt i limen. Dernæst puttes den ind i hullet, eventuelt hjulpet på vej med en hammer.
Du skal ikke svine for meget med polyerthan lim, det er ikke nemt at få af. Hverken på fingre eller andre steder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis