Start og stop af spånsuger

Jeg har købt mig en Jet Spånsuger, og vil gerne kunne starte den ved hjælp af en fjernbetjent 230v kontakt. Jeg har dog det problem at jeg godt via kontakten kan stoppe udsugeren, men jeg kan ikke starte den igen.

Jeg har kikket på selve start/stop kontakten på udsugeren og i boksen sidder der en start / stop kondensator uden at have forstand på det har det nok noget med disse kondensatore at gøre at jeg ikke kan starte den igen, Selve kontakten man trykke på er benævnt magnetkontakt i reservedels listen.

Er der nogen der ved om der findes en løsning så jeg kan bruge min fjernbetjente kontakt til start og stop.

 

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skyldes sikkert at din spånsuger har indbygget sikkerhed, så hvis strømmen går mens maskinen kører, så vil den ikke gå i gang igen, hvis strømmen vender tilbage, uden at du igen trykker på start.
Det er en meget fin sikkerhed som jeg ikke mener at man skal pille ved. Faktisk har jeg monteret det på alle mine maskiner.
Hvis du vil bruge en fjernbetjening til start/stop så skal den være beregnet til netop dette, og ikke bare en af de typer der kan afbryde strømmen...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 13-12-2016 10:06
Det skyldes sikkert at din spånsuger har indbygget sikkerhed, så hvis strømmen går mens maskinen kører, så vil den ikke gå i gang igen, hvis strømmen vender tilbage, uden at du igen trykker på start.
Det er en meget fin sikkerhed som jeg ikke mener at man skal pille ved. Faktisk har jeg monteret det på alle mine maskiner.
Hvis du vil bruge en fjernbetjening til start/stop så skal den være beregnet til netop dette, og ikke bare en af de typer der kan afbryde strømmen...

Det giver god mening hvis det drejer sig om f.eks skærende værktør eller værktøj som rundsave, drejebænke, fræser osv. som man kan komme til skade ved, men en spånsuger er jo bare en forvokset støvsuger, der kan man jo ikke rigtig komme til skade.

Jeg tror nu ikke det er derfor det er lavet som det er, jeg har googlet lidt og fundet ud af at induktionsmotorer typisk har disse spoler for i det hele taget at kunne starte, (noget med at få motoren til at tro den har en fase mere end den har)

Jeg er interesseret i om nogen ved hvad det så evt. er jeg skal have fat i for at kunne starte sugeren samtidig med min sav eller høvl. Jeg syntes den nemmeste løsning var en fjernbetjent kontakt, men som sagt det virkede ikke.

 

 

De induktionsmotorer, du omtaler, er typisk beregnet til at køre ved hjælp af et drejefelt, så derfor kondensatoren, som ikke har noget med start og stop af motoren at gøre.
For at komme til opgaven, hvordan starter og stopper du motoren, hvis den ikke skulle styres af noget andet end start- og stopkontakten? Billede af diagram ville være dejligt.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 13-12-2016 11:33
De induktionsmotorer, du omtaler, er typisk beregnet til at køre ved hjælp af et drejefelt, så derfor kondensatoren, som ikke har noget med start og stop af motoren at gøre.
For at komme til opgaven, hvordan starter og stopper du motoren, hvis den ikke skulle styres af noget andet end start- og stopkontakten? Billede af diagram ville være dejligt.

Vedhæftet et billede af diagrammet.

 

 

Så skal du luse uden om strømfaldsrelæet, så motoren får direkte fase, nul, og jord.
Om det så er en smart løsning ved jeg ikke, der er måske termorelæ indbygget også ?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Så vidt jeg kan se, er der ikke noget strømfaldsrelæ. Et strømfaldsrelæ kan være et magnetbetjent motorværn.
I følge dit diagram er der en betjeningsafbryder S, som bruges til at starte og stoppe sugeren. Hvis du vil have sugeren til at starte og stoppe samtidig med brugen af en maskine, kan du gøre det ved at måle om der er forbrug på forsyningen til maskinen, eller måle om der spænding på maskinen. Hvilken metode, du vil bruge, afhænger af måden du sætter dine maskiner i gang på. Hvis du starter dine maskiner ved hjælp af en kontakt, kan du bruge en hjælpekontakt til at trække et relæ, som er forbundet parallel over kontakten S i dit diagram. Jeg kender ikke dine maskiner og måden, de startes på, så anvisningen er lidt generel. Termokontakten til beskyttelse af sugeren sidder i selve motoren.

fase

Tak for alle svarene,

Jeg skulle måske oplyse lidt om mit setup. Mit hobbyrum er ikke så stort jeg kan have det hele i rummet, derfor er det meningen at udsugeren skal stå i et tilstødende rum. Udsugeren har et forbrug på 1900 watt, Rundsaven en Bosch GTS X10 et forbrug på 2100 watt, og min Metabo HC 260 afretter/høvl bruger 2800 Watt, og en Bosch overfræser som bruger 1800 watt.


Derfor er jeg nød til at have udsugningen koblet til en anden el gruppe da jeg jo ikke kan trække næsten 5000 watt på en gruppe. Den løsning jeg helst havde set er en løsning hvor jeg koblede en fjernbetjent stikdåse imellem el stikket og udsugeren, en som vist på billedet. Herved kan jeg bruge den sammen med alle maskiner.

Hej Poul Erik
Felder sælger nogle enheder præcis til det formål.
Der anbringes en spole på forsyningsledningen til maskinen,
når du så tænder maskinen giver spolen signal til en fælles
styreenhed, som derefter starter spånsugeren.Herved kan du
trække strømmen hvorfra du vil.Du kan koble så mange spoler
på som du har maskiner til.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
Skrevet af Johnny cnc på 14-12-2016 12:12
Hej Poul Erik
Felder sælger nogle enheder præcis til det formål.
Der anbringes en spole på forsyningsledningen til maskinen,
når du så tænder maskinen giver spolen signal til en fælles
styreenhed, som derefter starter spånsugeren.Herved kan du
trække strømmen hvorfra du vil.Du kan koble så mange spoler
på som du har maskiner til.
Hilsen Johnny

Hej Johnny

Er det disse spoler du tænker på, http://dk.feldershop.com/da/Udsugning/Udsugningsanl-g-styring/Spoler-til-automatisk-start.html

Jeg kan dog ikke lide forstå hvordan det skulle virke hvis jeg kobler en spole på forsyningsledningen til saven som køre på en gruppe i eltavlen, hvordan kan den så sende signal til min udsuger som køre på en anden gruppe. Problemet er at de hver i sær bruger så mange watt at jeg ikke kan koble dem på den samme gruppe.

 

 

Du kobler spolerne til en styreenhed, som så starter din spånsuger. Du skal vælge den enhed, der har et relæ, som kan koble 5A. Du har også vist en fjernstyret kontakt, hvorfor ikke bare bruge den. Det siger jeg, fordi det er mit indtryk, at du skal bruge det på hobbybasis.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis