Køb af overfræser

Hej folkens,

Jeg har et par projekter jeg vil igang med, i begyndelsen af det nye år. Lidt simple møbler med fræsede kanter, og nogle højttaler kabinetter. Det hele bliver lavet med 19mm MDF plader.

Min tanke er at tingene typisk vil blive samlet i smig, for at få en lidt større lim-flade og samtidig kun have samlinger i hjørnerne.

Da jeg alligevel skal fræse nogle specielle kanter på møblerne, tænker jeg på om det ikke også ville være det nemmeste at skære de 45 graders smig, med en overfræser monteret på hovedet i et bord. Er det en dårlig idé, kontra at bruge en rundsav? Min nuværende rundsav er batteri-drevet, og mine erfaringer med den byder desværre ikke på meget successfuldt.

Der er vidst ikke nogen fræsejern til at lave smig på så tykke plader, uden at vi kommer op i 12mm størrelsen, hvilket nok giver meget god mening.
I den anledning er jeg dog ret meget i tvivl om hvilken overfræser jeg skal investere i.

En anden bruger herinde er tidligere blevet anbefalet Black & Decker KW1600EKA, da den skulle være ret kraftig, og samtidig med mulighed for 12mm bits. Den kan bestilles fra Tyskland for ca. 120-130 euro, hvilket virker ret billigt.
Modellen ser dog ud til at være udgået hos Black & Decker, der kun viser de mindre modeller på deres hjemmeside.

Alt ovenstående giver anledning til en 2 spørgsmål.

  1. Bør jeg finde et alternativ til 45 graders skær end overfræseren, når jeg alligevel skal investere i en ifbm. andre behov?
  2. Hvilken overfræser bør jeg vælge? Den skal kunne monteres på undersiden af en plade jeg evt. selv skærer til, og så vidt jeg finde frem til, er det en god ting at have mulighed for at bruge 12.7mm (½" jern.

En 1600 watt overfræser vil højest sandsynligt være overkill til mit behov, men den koster ca. det samme som Bosch's POF 1400, som Gør Det Selv anbefaler, på trods af at den ikke kan tage ½" jern.

Hej folkens, Jeg har et par projekter jeg vil... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var jo ærgeligt. Jeg troede lige en kort overgang at der var en 12mm holder til den også, så var lige ude i skuret og kigge på dem jeg har. Men det var kun en 6mm+8mm også en i tommer, der svare til 6,xxmm.

Men jeg googlede så lidt rundt for sjov, og man kan jo godt købe en 12mm holder.
https://www.amazon.com/Bosch-2610906284-Collet-Chuck-Routers/dp/B0009H5MPM
Men ved så ikke om gevindet på den passer på en Bosch ACE 1400. Det tvivler jeg lidt på. Men jeg nøjes så bare med 8mm bits :p
Og er der en specielt "must have" bit som kun fåes i 12mm eller 1/2" så er jeg sikker på min far kan dreje den ned til 8mm for mig.
Til smig tror jeg også mere på en dyksav. Men hvis det /skal/ laves med en overfræser (specielt efter et råt rundsavssnit) ville jeg nok satse på en skinneføring til overfræseren. Desværre virker det som om, at adapterne normalt er ekstraudstyr; Festool tilsyneladende som enste undtagelse. På min overfræserliste står (priser er ex moms):
1. Metabo OFE 1229 (1200W, 780W ud, ca. 2200+300 føringsskinne adapter)
2. Bosch GMF1600 CE (1600W, ?W ud, ca. 2800+?? føringsskinne adapter)
3. Makita RP2301FCXK (2100W, ?W ud, ca. 1900 i UK, usikker på om der findes
føringsskinneadapter)
4. Festool OF 1010 EBQ-Plus (1010W, ?ud, ca 2700, incl. føringsskinneadapter & skinne)
5. Bosch POF 1400 ACE (1400W, 650W ud, ca 700, usikker på om der findes
føringsskinneadapter)

Hvis man ikke har et rimeligt behov er det dog svært at konkurrere med Bosch POF 1200 AE til ~400kr. ;-) Men den mangler fx finjusteringsmulighed som jeg har savnet på kinavarerne.
Ifht. skinner er det irriterende at Metabo ikke har en ordenligt dyksav. Men såvel Metabo og Bosch passer på Festool skinnerne. Umiddelbart virker Bosch skinnerne bedst (specielt sammenkoblingen) - men de passer vist desværre kun til Bosch (understøtter kun smalt føringsspor).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Gnyff,

Tak for svaret.
Jeg har faktisk her til morgen, modtaget en Festool TS 55, plus 1400mm skinne og en støvsuger.

Efter at have brugt ret meget tid på at undersøge forskelligt grej, besluttede jeg mig for at bruge en del flere penge på en TS 55 fra Festool + CTL Midi, da kæresten nok ville blive lettere hidsig hvis det støvede i hele lejligheden, hver gang jeg har lavet noget.

Kan klare mig med dyksaven indtil videre, så må jeg overveje om jeg skal have en af deres overfræsere på et tidspunkt.

Hej Drejer.
Den er jeg sikker på at du bliver glad for! Den får gode tests alle steder - selvom der ind imellem er nogle professionelle, der brokker sig over at de går i stykker. Jeg er dog ret sikker på at det /aldrig/ bliver et problem for os der ikke bruger dem hver dag. :-)
Godt nytår!

PS, til tråden: Bosch og Mafells skinner er identiske. Så hvis man ender med en Bosch fræser er Mafell MT55CC tilsyneladende et godt alternativ til Bosch's "egen" GKT 55 GCE dyksav.

Ang. Black & Decker KW1600EKA, så har jeg lige "fået" den julegave. Den blev bestilt i tyskland på amazon og det tog kun 3-4dage om at blive leveret. Jeg kiggede også på pof1400, men faldt på at den ikke kunne tage 12.7mm og på triton mof001. Triton var lækker men for dyr og det ender ikke der, for kopiringe og bøsning til 12.7 koster kassen. I hvertfald hvis de skal være orginale.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også