Køb af overfræser

Hej folkens,

Jeg har et par projekter jeg vil igang med, i begyndelsen af det nye år. Lidt simple møbler med fræsede kanter, og nogle højttaler kabinetter. Det hele bliver lavet med 19mm MDF plader.

Min tanke er at tingene typisk vil blive samlet i smig, for at få en lidt større lim-flade og samtidig kun have samlinger i hjørnerne.

Da jeg alligevel skal fræse nogle specielle kanter på møblerne, tænker jeg på om det ikke også ville være det nemmeste at skære de 45 graders smig, med en overfræser monteret på hovedet i et bord. Er det en dårlig idé, kontra at bruge en rundsav? Min nuværende rundsav er batteri-drevet, og mine erfaringer med den byder desværre ikke på meget successfuldt.

Der er vidst ikke nogen fræsejern til at lave smig på så tykke plader, uden at vi kommer op i 12mm størrelsen, hvilket nok giver meget god mening.
I den anledning er jeg dog ret meget i tvivl om hvilken overfræser jeg skal investere i.

En anden bruger herinde er tidligere blevet anbefalet Black & Decker KW1600EKA, da den skulle være ret kraftig, og samtidig med mulighed for 12mm bits. Den kan bestilles fra Tyskland for ca. 120-130 euro, hvilket virker ret billigt.
Modellen ser dog ud til at være udgået hos Black & Decker, der kun viser de mindre modeller på deres hjemmeside.

Alt ovenstående giver anledning til en 2 spørgsmål.

  1. Bør jeg finde et alternativ til 45 graders skær end overfræseren, når jeg alligevel skal investere i en ifbm. andre behov?
  2. Hvilken overfræser bør jeg vælge? Den skal kunne monteres på undersiden af en plade jeg evt. selv skærer til, og så vidt jeg finde frem til, er det en god ting at have mulighed for at bruge 12.7mm (½" jern.

En 1600 watt overfræser vil højest sandsynligt være overkill til mit behov, men den koster ca. det samme som Bosch's POF 1400, som Gør Det Selv anbefaler, på trods af at den ikke kan tage ½" jern.

Hej folkens, Jeg har et par projekter jeg vil... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal lave 45 grader samlinger "glat" kommer du ikke udenom at bruge "fisk", men så skal du købe mere værktøj.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ViFixerDet på 13-12-2016 14:08
Hvis du skal lave 45 grader samlinger "glat" kommer du ikke udenom at bruge "fisk", men så skal du købe mere værktøj.


Jeg regner med at samlingerne skal spartles og slibes på ydersiden, inden de bliver malet.
Fisk giver vel ikke meget mening, hvis jeg bruger de dersens "lock miter" jern?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fisk giver kun mening ved en glat samling.

Du skal ikke gå så meget op i watt - kvalitet betyder mere. Jeg har for en måned siden skabelonfræset 40 mm bøg med en 40mm kantfræser. Maskinen er en festool på 900w (25 år gammel :-) og jeg fræsede 175 stave som var 60cm lange i kileform så de var 25 mm i den ene ende, 15mm i den anden og 40 mm høje. Det klarede den uden at kny. Stavene var forskåret på båndsaven, så fræseren skulle tage et par mm.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Enig med ViFixerDet, watt er ikke den største faktor, og som han beskriver kan en 900watt sagtens bruges. Jeg startede også med noname en som tror koster 3-400, men den kunne jeg godt køre i knæ,men tror også kunne den er 300 eller max 500watt, og som kun kan tage max 8mm
.
Så jeg ville kigge efter noget med 6-12,7mm jern, så bliver man ikke låst af det. Jeg fandt en masse sjove jern som jeg kunne bruge, men nogen af dem kunne kun fås i 12 eller 12,7mm

Så ville jeg kigge efter noget med finjustering, som er nemt at ramme en bestemt højde med

Og til sidst, så betyder jernene faktisk mere end maskinen

Med fisk kan du selvfølgelig bruge til både 45 eller 90 grader, eller helt andre grader.

Man skulle vel som træarbejder have lidt af hvert hehe, da det jo afhænger af projekt, jeg er ihvertfald glad for min overfræser, da jeg synes sådan en er meget fleksibel, og man lave mange ting med netop sådan en.

Efter at have kigget en del rundt på nettet, tror jeg måske at jeg har fundet et bedre valg, end Black & Decker maskinen jeg tidligere nævnte.

Triton TRA001 ser umiddelbart ud til at dække mine behov
https://www.amazon.co.uk/Triton-TRA...B002QRUG04

Anbefalinger modtages stadig gerne

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den Triton TRA001, er den samme som en CMT7e, det er bare klistermærket der er anderledes
Skrevet af zmilet på 13-12-2016 17:02
Den Triton TRA001, er den samme som en CMT7e, det er bare klistermærket der er anderledes


Super!
Den kan så købes fra England pt. til små 1900,-  (2140,- inkl. fragt)

 

Jeps, kan se stedet du linker til, at den ikke er på lager

Jeg købte min i italien via ebay, og der er den på lager, men ser ud til at den er ca 130 kroner dyrere der

jeg er ganske tilfreds med in Bosch pof Ace 1400. Den har justerknap, så man kan justere højden trinløst, mindre end 1mm af gangen. Nu har jeg desværre ikke brugt den helt så meget som jeg gerne ville endnu, men til det hobby brug jeg har kan fint følge med. Jeg købte et godt blandet bit sæt i Harald skral, også har jeg bestilt forskellige bits hjem fra kina, når jeg lige har fundet nogle der er spændene som skal afprøves.

http://www.pricerunner.dk/pl/345-3160169/OEvrigt-Elvaerktoej/Bosch-POF-1400-ACE-Sammenlign-Priser?q=bosch+ace+1400&ref=redirect&search=bosch+ace+1400

Gør det selv har også lavet en test af flere forskellige overfræsere, og der varndt den. Du kan læse den her. 

http://goerdetselv.dk/vaerktoej/overfraeser-vi-tester-8-overfraesere-paa-styrke-og-praecision

Hvis det ønskes kan jeg maile filen til dig, hvis du ikke selv har login. Bare send en PM med mailadresse i.

Skrevet af Illisher på 13-12-2016 17:42

jeg er ganske tilfreds med in Bosch pof Ace 1400. Den har justerknap, så man kan justere højden trinløst, mindre end 1mm af gangen. Nu har jeg desværre ikke brugt den helt så meget som jeg gerne ville endnu, men til det hobby brug jeg har kan fint følge med. Jeg købte et godt blandet bit sæt i Harald skral, også har jeg bestilt forskellige bits hjem fra kina, når jeg lige har fundet nogle der er spændene som skal afprøves.

http://www.pricerunner.dk/pl/345-3160169/OEvrigt-Elvaerktoej/Bosch-POF-1400-ACE-Sammenlign-Priser?q=bosch+ace+1400&ref=redirect&search=bosch+ace+1400

Gør det selv har også lavet en test af flere forskellige overfræsere, og der varndt den. Du kan læse den her. 

http://goerdetselv.dk/vaerktoej/overfraeser-vi-tester-8-overfraesere-paa-styrke-og-praecision

Hvis det ønskes kan jeg maile filen til dig, hvis du ikke selv har login. Bare send en PM med mailadresse i.

 

Hej Illisher,

Tak for dit bidrag til samtalen. Desværre har de nævnte modeller med Bosch ikke mulighed for bits der er større end 8mm, hvorfor de ikke dækker mit behov. 

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også