Køb af overfræser

Hej folkens,

Jeg har et par projekter jeg vil igang med, i begyndelsen af det nye år. Lidt simple møbler med fræsede kanter, og nogle højttaler kabinetter. Det hele bliver lavet med 19mm MDF plader.

Min tanke er at tingene typisk vil blive samlet i smig, for at få en lidt større lim-flade og samtidig kun have samlinger i hjørnerne.

Da jeg alligevel skal fræse nogle specielle kanter på møblerne, tænker jeg på om det ikke også ville være det nemmeste at skære de 45 graders smig, med en overfræser monteret på hovedet i et bord. Er det en dårlig idé, kontra at bruge en rundsav? Min nuværende rundsav er batteri-drevet, og mine erfaringer med den byder desværre ikke på meget successfuldt.

Der er vidst ikke nogen fræsejern til at lave smig på så tykke plader, uden at vi kommer op i 12mm størrelsen, hvilket nok giver meget god mening.
I den anledning er jeg dog ret meget i tvivl om hvilken overfræser jeg skal investere i.

En anden bruger herinde er tidligere blevet anbefalet Black & Decker KW1600EKA, da den skulle være ret kraftig, og samtidig med mulighed for 12mm bits. Den kan bestilles fra Tyskland for ca. 120-130 euro, hvilket virker ret billigt.
Modellen ser dog ud til at være udgået hos Black & Decker, der kun viser de mindre modeller på deres hjemmeside.

Alt ovenstående giver anledning til en 2 spørgsmål.

  1. Bør jeg finde et alternativ til 45 graders skær end overfræseren, når jeg alligevel skal investere i en ifbm. andre behov?
  2. Hvilken overfræser bør jeg vælge? Den skal kunne monteres på undersiden af en plade jeg evt. selv skærer til, og så vidt jeg finde frem til, er det en god ting at have mulighed for at bruge 12.7mm (½" jern.

En 1600 watt overfræser vil højest sandsynligt være overkill til mit behov, men den koster ca. det samme som Bosch's POF 1400, som Gør Det Selv anbefaler, på trods af at den ikke kan tage ½" jern.

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis hånd rundsaven følger en ret skinne, kan den godt lave pænt arbejde. Men det kommer jo ikke op på siden af en dyksav på føringsskinne.
Jeg tror ikke det er godt at lave smig kanter med overfræser. Men den er fantastisk til mange andre ting.
Udfræsning efter skabelon, afrunder kanter pænt o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan lave de fedeste kontrakehlede 45 grader smigsamlinger med en overfræser, hvis du bruger et jern der er beregnet til det. Danmark er noget bagefter når det handler om jern til overfræsere. På amazon.co.uk kan du få hvad hjertet begærer til priser, som får Harald Nyborg til at ligne Hotel D'Angleterre. Jeg har de bedste erfaringer. Ofte bliver varerne leveret hurtigere end ved netkøb i DK. Søg på: 45 lock miter router bit


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

ViFixerDet: Tak for forslaget. Jeg havde godt allerede bemærket at delene ikke både er billigere, men udvalget også er langt større fra UK.
En "lock miter" tror jeg ikke kan bruges, hvis man som i mit tilfælde, ønsker at samle alle sider af en kasse, med smig. Måske jeg tager fejl?

Jeg kunne selvføglelig nøjes med at samle nogen af siderne på den måde. Måske det ville være en god idé.

Skrevet af ViFixerDet på 13-12-2016 09:13
Du kan lave de fedeste kontrakehlede 45 grader smigsamlinger med en overfræser, hvis du bruger et jern der er beregnet til det. Danmark er noget bagefter når det handler om jern til overfræsere. På amazon.co.uk kan du få hvad hjertet begærer til priser, som får Harald Nyborg til at ligne Hotel D'Angleterre. Jeg har de bedste erfaringer. Ofte bliver varerne leveret hurtigere end ved netkøb i DK. Søg på: 45 lock miter router bit
 

Dog skal man lige være opmærksom på halsens tykkelse på fræsejern, da de Engelske/Amerikanske bruger typisk 1/2 eller 1/4 tomme, og de danske typisk kører med 6 og 8mm tykkelse.
Men der findes selvfølgelig spændetænger (det hedder den bøsning der sidder i maskinen, der holder fræsejernet)  til udskiftning i de mest almindelige maskiner (så derfor skal man ikke vælge en no-name maskine). 

Det næste er at et 45 graders snit med en fræser er en stor mundfuld, hvis du laver det feks ned midt igennem en plade, fordi den kan have svært ved at komme hurtigt nok af med spånerne. Så er det bedre at lave et "godt-nok" snit med rundsaven, og så rette det til med fræseren, så du kun fjerner få mm.

Men jeg ville bruge en stationær rundsav med et ordenligt land, til at skære smig.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 13-12-2016 09:52

Det næste er at et 45 graders snit med en fræser er en stor mundfuld, hvis du laver det feks ned midt igennem en plade, fordi den kan have svært ved at komme hurtigt nok af med spånerne. Så er det bedre at lave et "godt-nok" snit med rundsaven, og så rette det til med fræseren, så du kun fjerner få mm.

Men jeg ville bruge en stationær rundsav med et ordenligt land, til at skære smig.

 

Det ville blot være kanterne jeg ville skære til med fræseren, ikke midt igennem en plade. 
Måske jeg samtidig skulle investere i en dyksav, ville bare gerne være fri for det når jeg alligevel skal have en overfræser. 

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Men selv en 19mm plade i 45 grader er en stor mundfuld for en fræser...
Så derfor ville jeg bruge rundsaven, og så eventuelt rette til med fræseren. Men det kræver dog at du har et ordenligt land til din fræser, hvis du ville bruge den "bordmonteret" og ikke i fri hånd.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Drejer86

Nu har jeg selv for lidt over et års tids siden skulle investere i overfræser, da jeg også bygger lidt højttaler kabinetter og andet. Jeg købte først en bosch POF1200, men den var for træls at indstille til en bestemt højde, og det synes jeg generelt mange er, ihvertfald hvis man lige skal ændre en halv mm eller sådan.

Mit valg faldt på CMT7e, idet jeg som dig gerne ville have den til at sidde i et bord, ved denne har de lavet et hejse system, som gør det let at justere højden på jernet, samt at skifte, dog måske i den noget dyre ende (ca. 290euro) i forhold til Black & Decker KW1600EKA, men jeg kiggede også på dewalt 625 og lign. dengang
https://www.youtube.com/watch?v=lC6Vz57uPLo

Men det kommer vel også an på om hvor meget du skal bruge den til, hvis det kun er få ting, ja så er den klart overkill i forhold til pris

Motoren er på 2400watt, så en god kraftig maskine, som jeg selv har brugt til at fræse 25mm mdf, dog over flere omgange, da det også giver et pænere finish, og materialet er også til at holde.

Der er også mulighed for jern fra 6mm til 12,7mm

Jeg er rigtig glad for min og med en Lock miter bit til dine vinkel samlinger på dine højttalere og lign., er du godt kørende og har en god limflade
http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RB~8/955.503-504~2

 

Mvh. zmilet

zmilet: Mange tak for indlægget
Jeg har desværre ikke 3-faset stik til rådighed, hvilket jeg tænker må være nødvendigt for at trække 2400W, hvilket egentlig også lyder af ret meget.

Det største problem jeg ser ved at købe den Black & Decker jeg tidligere har nævnt, er at jeg ikke rigtig kan finde nogen udførlige anmeldelser af den på engelsk eller dansk. Jeg ved derfor ikke om den kan monteres i en bordplade, eller hvor nem højden er at indstille.

Hej Drejer86

Det var så da lidt, er jo kun glad hvis det kan hjælpe dig, jeg har efterhånden fået købt mange maskiner som ikke kunne klare de opgaver jeg gerne ville lave, altså spild af penge, og er nok også blevet sådan at nogle ting bare er bedre at give 500-1000 mere for og det så bare virker, men der er vi jo så forskellige, og nogle ting passer til andre og ikke til mig.

Den CMT7e kører bare ganske almindelig 220v, ved ikke om den er på 2400watt hvis man måler den, men det går fint her på alm forlængerledning fra væg udtag, men den piver ikke, når den skal igennem noger der er kraftigt, desuden kunne jeg lige se at der også fåes CMT8e som har de samme funktioner (montering under bord), bare en mindre 1010watt og lettere

En lille ting også ang dine samlinger, synes jeg det er meget besværligt at lime 45 graders samling sammen, idet de gerne vil glide fra hinanden, det skal du ikke med en Lock miter bit, der falder det i hak, og du skal sådan set kun spænde sammen, og man kan lave noget pænt arbejde, nu er jeg selv igang med kabinetter med finer på 25mm mdf

 

I en moderne 240v kontakt, forbeskyttet med en 13A sikring, kan du trække 240*13 w eller 3120w ;-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også