Hvordan etablerer jeg en regnvandsfaskine?

Hej,

Først lidt ros. Jeg har længe kigget med i dette forum og fundet svar og løsninger på en lang række LDS opgaver i tidens løb. Det er simpelthen et lækkert sted i har her! smile

Jeg skal til at etablere en carport på ca 12 m2 og kommunen kræver at regnvand enten ledes til kloak eller at der etableleres en stenfaskine. Kloakløsning kan nemt gå hen og blive meget dyr så jeg har valgt faskine løsningen. Jeg er lidt newbie på det område så mine spørgsmål er måske lidt dumme (bær over med mig).

Så vidt jeg ved er en simpel faskine bare et stående kloakrør eller plastikrør som er gravet ned i jorden og fyldt op med sten. Er det korrekt?

Hvor dybt skal det cirka gå ned?

Er det en speciel slags sten eller en speciel størrelse der skal bruges?

Tak på forhånd!
Hej, Først lidt ros. Jeg har længe kigget med i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vistnok Sokrates


JørgenE
Gode gamle Sokrates har fået skyld for meget, men.... den der ?

Derimod har han engang sagt, og skrevet: "Det er overhovedet et spørgsmål, om det ene menneske kan lære det andet menneske noget, men det ene menneske kan sætte det andet menneske i en situation, hvor det lærer sig selv noget"

Det er et af mine ynglings citater, fordi det netop rammer alt det. som LDS folket gerne vil. smile smile

APS.

Mvh

Mvh.
bodker

Køb 10 kubikmeter IKEA-kuglebassin ;=)

Så lige en detaljeuddybning her:

Hvordan skal overgangen fra nedløbsrørets faldstamme (forzinket jern) til nedgravet faskinetilløbsrør (PVC) se ud?

Man kunne jo blot lade faldstammen gå direkte over i tilløbsrøret via en forsnævringskobling, men jeg har på fornemmelsen at det er noget fusk.
Desuden skulle man jo tænke at det var lækrest at adskille de to dele af hensyn til reparationer o.l.
Der skal sættes en nedløbsbrønd med sandfang og vandlås. Ellers vil faskinen hurtigt stoppe til af blade mv. Lav det ordentligt, så du ikke får problemer senere.

:o) asn
Du kan lave en billig sandfangsbrønd i alm kloakrør.

Som hovedstamme bruger du ½m. Ø200 rør, som du sætter oven på et 45 gr Y-stykke 200/110 (afgrening til faskine). Som bund en Ø200 slutmuffe. En vandlås af 1 stk 45 Gr. Ø110 bøjninger. Pris under 300 kr. hos VVS-grossisten.dk

Om det er lovligt ved jeg ikke, men vel lige så effektivt som mælkekasser.



M.v.h. Elektrikeren
Annonce
Hej Elektriker,

Om det er lovligt ved jeg ikke, men risikoen er, at rørene trækkes fra hinanden (de lodrette) pga. frost. Men en fin idé.

Har været ved at arbejde i tilsvarende løsninger, men har nu valgt en rigtig brønd fra vvs-grossisten. Merpriser er trods alt lav ift. at sove godt om natten.....

Mvh.

Jan R.
Prøv i stedet for "mælkekasserogjegvedikkehvadIkanfindepåatbruge:

www.expo-net.dk

Der er en meget udførlig brugsanvisning på nettet, --- og så er firmaet fra Nordjylland :wink: :wink:

Mvh.
bodker

Tak, etableret og tildækket.

Fantastisk med en masse gode svar og indlæg, hvor er det dog et godt sted, det her.

(og jeg har lavet det ordentligt efter bedste evner, far asn wink )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis