Ny grusvej

Goddag folkens,

Jeg skal have anlagt en grusvej ned til vores sommerhus og håber at der er nogle herinde der har erfaring de vil dele ud af.

I forbindelse med anlæggelse af vejen ønsker jeg også at få lagt el og vand ned til huset.

Vejen er godt 500m lang. Pt er det en jordvej. De første 100m bliver brugt dagligt af landbrugsmaskiner.

Spørgsmål :

Hvad er den mest holdbare løsning, stabilgrus, knust asfalt, knust beton eller andet ?

Skal der graves ud til vejkasse eller er det nok at ligge nyt materiale oven på jordvejen og derefter tromle ?

Er der nogen der har fået udført et lignende projekt og kan anbefale en entreprenør (Sj Odde) ?

Mange tak

MVH Dan O.

 

 


DanO
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det stærkeste er knust beton ift. stabilt grus og knust asfalt, men om det så er pænt at have en "grusvej" i knust beton er en anden sag. Vælger du knust beton kan du overveje at lave et grus op toppen, men med mindre der lægges en fiberdug vil knust beton og grus nok blive blandet over tid.

Du bør fjerne overjorden ned til råjordsplanum og afhængig af dine jordbundsforhold derefter indbygge 20 cm bundsand og 15-20 cm stabiltgrus. Det er vigtigt at vejen profileres, så du sikrer afvanding mod siderne og ligeledes at rabbaten i begge sider dermed lægger lavere en vejen ellers får du huller i vejen hvis vandet ikke kan løbe af.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej.
for en del år siden blev vores vej omlagt af den landmand som ejer jorden. der blev bare lagt noget stabilgrus oven på fastkørt jord. Det duer ikke. Efter nogle år fik jeg så lagt nogle knopper (10cm sten krosset i to til tre stk) Oven på det stabilgrus. Siden et ekstra lag knust beton. Det er det bedste stykke vej vi har. Så min anbefaling vil være som dan yh afgrave overjord, men istedet for bundsand så et lag knopper derover knust beton. Det ser rigtig fint ud synes jeg, og det er stærkere end stabilgrus fordi det pakker bedre sammen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er nok mig den er gal med, men ved ikke lige helt hvad knopper eller krosset betyder, men regner med det store knuste sten? Hvis det er det så er det meget stærkt produkt - nærmest som de gamle makadamveje.

Det er dog også markant dyrere at anlægge vejen sådan. Sand er væsentlig billigere og har gode egenskaber og derovenpå stabiltgrus eller knust beton/asfalt efter temperament.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Det er nok mig den er gal med, men ved ikke lige helt hvad knopper eller krosset betyder, men regner med det store knuste sten? Hvis det er det så er det meget stærkt produkt - nærmest som de gamle makadamveje.

Det er dog også markant dyrere at anlægge vejen sådan. Sand er væsentlig billigere og har gode egenskaber og derovenpå stabiltgrus eller knust beton/asfalt efter temperament.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Det er nok mig den er gal med, men ved ikke lige helt hvad knopper eller krosset betyder, men regner med det store knuste sten? Hvis det er det så er det meget stærkt produkt - nærmest som de gamle makadamveje.

Det er dog også markant dyrere at anlægge vejen sådan. Sand er væsentlig billigere og har gode egenskaber og derovenpå stabiltgrus eller knust beton/asfalt efter temperament.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
Hej dan.
Ja det står jo sådan set i indlægget. Det jeg fik leveret var ikke dyere end hvis jeg skulle ha den samme tykkelse i stabilgrus. men det indeholder ikke noget vand. og det kan ses når det veksler mellem tø og frost. Ved at vejen er fast selvom der er frost længere nede. Før ændringen kunne man se hvordan skralde bilen lavede dybe spor fordi det var tøet i toppen, men ikke i bunden. Den gang var nedknust beton ikke almindeligt kendt endnu.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er korrekt med udgravning til råjordplanum. Men jeg ville erstatte sandet med murebrokker fra nedbrydning i en passende størrelse og uden leca i. Som afslutning udlægges der blot stabilgrus eller fint knustbeton i str 0-32 mm. Husk at der og så bør laves profil i bunden af udgravningen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Grav 30 cm jord af og lig det som dige begge sider af vejen.
fyld 40cm murebrokker og få det tromlet.
10cm knust beton.
5cm vejgrus med sand.
ret kanter pænt af med det afgravet jord. kanterne må ikke være højre end selve vejen pga. afvandning.

Jeg er ved at få lavet 1km langt vej på den måde.

De Herrer -
Tak for de gode råd.

Glædelig Jul og Godt Nytår til alle.

DanO
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis