Gamle mursten

Jeg skal mure et vindue til i mit hus fra 1920, og jeg har derfor igennem længere tid været på jagt efter nogle gamle mursten, som matcher de eksisterende.

dba.dk har ikke givet noget, og jeg har kun kunnet finde 2 firmaer, som lever af at sælge brugte mursten. http://gamlemursten.dk/ har ikke den type jeg søger. http://www.cimma.dk/ lovede mig de havde, og tog gladeligt mod mine penge, men har aldrig leveret noget til mig - så der der kører nu en sag i Forbrugerrådet, med et spinkelt håb om at jeg får mine penge igen.

Det undrer mig, at det er så svært at finde gamle mursten. Ved nedrivning virker det som, at tagsten bliver taget ned enkeltvis og bliver håndteret med hvide bommuldshansker. Det er i hvert fald meget let at finde gamle tagsten. Men hvad sker der med mursten? Bliver de bare knust på stedet af nedrivningsfirmaerne, eller hvorfor har jeg så svært ved at finde dem?

Nogen som kender nogle steder/firmaer i øst-danmark, hvor man kan finde gamle mursten? Tænker, at der da må være nogle nedrivningsfirmaer eller lignende, som ligger inde med nogle? Eller ender gamle mursten bare deres liv i knust tilstand som vejfyld?

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv genbyg.dk

/Jens

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
på denne side er der en liste over en del firmaer der gør i genbrugs byggematerialer https://www.bolius.dk/her-kan-du-koebe-genbrugsmaterialer-10121/

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Behøver de være gamle? Måske kan du få nogle nye der matcher, men det går jeg ud fra du har undersøgt?
Jeg var nemlig så heldig at mureren jeg brugte kendte en der var god til at farver på sten, så da jeg skulle have blendet et dørhul, som var muret i 68, blev det med en sten med 98% samme look. Hvis man kigger efter det kan det godt ses de ikke er ens. Men ellers ses det bestemt ikke.
De to links giver desværre ikke nogen, som jeg ikke har set/kontaktet.

Nye sten kunne nok også gå, og har da også fået prøver på forskellige nye. Desværre er der ingen af dem, som har haft den helt rette farve. Og ud over farven skal det være håndstrøgne sten, da nye maskinsten ser helt anderledes ud. Har også fået prøver fra et firma, som laver nye håndstrøgne sten, men de passede heller ikke i farven.

Så jeg er tilbage ved at forsøge at finde brugte. Og undrer mig, at jeg ikke kan finde nogle steder, hvor de sælges. Kan ikke være den eneste, som gerne vil finde brugte sten.

Problemer er dog nok også, at jeg gerne vil finde en sten, som passer helt perfekt, hvilket måske er lidt for ambitiøst.
Lige en lille off tropic
Jeg har selv købt en palle sten fra Genbyg på Amager, til mit hus fra 1916. Der var jeg ikke så heldig, der var en del der havde siddet i en skorsten eller siddet i en malet frise. De var angiveligt taget ned fra et Missionshus i Haslev. Mine afdøde forældre kom begge på højskolen i Haslev, hun ført elev og så i køkkenet og han var elev. Og så ja han løb med køkkenpigen.
Men de var begge indremissionske så de er helt sikkert kommet i det missionshus, og den historie i sig selv var da næsten hele prisen værd.
Jeg havde i øvrigt også noget der skulle pilles ned. Så dem fra Haslev, nogle paller fra et teglværk ved Flensborg, og så blandet det hele med dem jeg tog ned, blev det et helt godt resultat.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du lagde et billede op af den sten du leder efter, var der måske en større chance for at få hjælp ;-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

En ting er finde den sten der matcher, noget andet er at ramme fugens farve...
På vores hus er der et blændet vindue, og stenene passer fint, men fugerne stikker tydelig af, så man kan sagtens se at der har siddet et vindue.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
skave nedbrydning har gl mursten

 

Til Pink Henrik: Jeg har set et forsøg der er lavet på en af Danmarks laboratorier (Force eller teknologisk el.lign.) hvor man prøvede at "male" fugerne. Førsøget genskabte flere års regn frost og udtørring. Det viste sig at man kunne mørkne fugerne ved at male dem med vand tilsat 5-10% gråsort maling. Man kan jo lave et forsøg over et par omgange. Forsøget viste at det kunne holde mere end 20 år.
Det kunne du jo prøve med lys maling i stedet. (Hvis det da er dit hus)
Jeg har genskabt gesims på mit hus fra 1916 ( Fuget om i 2006) og der ramte farven heller ikke helt. Men en lille pensel og noget farvet vand det gør at det næsten ikke ses.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også