Væg i kælder, bærende eller ej?

Vi har fået lavet nogle beregninger i forbindelse med fjernelse af en del vægge. Nogle af dem var bærende, andre har ikke haft en bærende eller støttende funktion, hvorfor de kunne fjernes uden problemer.

Mit spørgsmål er nu. Jeg ved, at de bærende elementer er gennemgående fra loft i stueplan til gulv i kælder. Disse kan derfor ikke fjernes i kælderen uden større understøtning. Men hvad med de vægge, der i stueplan ikke støttede eller stabiliserede - kan jeg formode, at de tilsvarende vægge i kælderen heller ikke har nogen støttende eller bærende virkning?

Stueplan og kælder er bygget op med identisk grundplan - væggene står lige over hinanden.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke nødvenddigvis da de kan have en bærende/stabiliserede effekt på det ovenliggende gulv, gulvstrøer og lign kan ligge på disse vægge/mure, men for kunne svare med fuldstændig sikkerhed tror jeg man skal kunne se de faktiske forhold eller mere dybdegående tegninger
hvis du skal give dig selv en ide om det, skal du vide hvordan gulvet til stueplan er lavet. Men god ide med at holde dig til projekt stue etage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg prøver lige at genoplive denne tråd, da vi nu er i fuld gang med kælderen og jeg gerne vil have øget højden på dørhuller, hvis muligt.
Lige nu er de knap 180cm, jeg vil gerne udnytte den fulde højde.
Kan jeg bare rive ned uden betænkeligheder?

Jeg vedhæfter billede af kælderplan. Det er de dørhuller, der er markeret med gul - i alt tre stk, jeg vil udvide.
I skrivende stund er der lagt et stykke træ op, men det er min umiddelbare vurdering, at de ikke har den store, bærende virkning.
Der er ingen vægge over åbningerne. Kun strøer (tror jeg man kalder dem - ligner nærmere tagspær med 15-20cm i højden), der ligger af på oprindelig ydervæg i begge sider.

Stueplan

Kælderplan

Måske disse tegninger kan give en bedre idé om opbygningen?
Jeg bruger rum betegnelser på den gamle tegning.
Dør åbning imellem viktualierum og gang ville jeg ikke bekymre mig om, den kan bare forhøjes.
De 2 andre døre imellem henholdsvis cykler / brændsel og ud til gang ligger lige netop midt i huset. Så selv om der ikke er skillerum oven over længere så skal i stadig gå deroppe uden at det gynger.
Så her ville jeg pille det ned helt op til bjælker, og så lægge 2 stk 95 mm regler ind ved siden af hinanden, og så hen over begge åbninger. Trækker du loft tykkele fra på ca 3 cm får så alligevel 204 cm højde i dør hul imod nu 180 cm Det er jo lige netop så man ikke behøver at bukke sig for at gå under
Der kunne også vælges en murstene overligger, men den holder ikke til meget undtagen hvis der er 2.3 skifter mur henover. Det samme gælder de 2 sammensømmede brædder der sikkert sidder der nu, de holder også i kraft af et stykke mur over.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Der sidder netop to sammentømrede brædder med et eller to skifter mursten over... Var det normalt i 50erne siden du lige kunne være så specifik på den del?

Tænker du at jeg vil kunne fjerne eksisterende og lægge reglar ind uden at understøtte det? Eller skal jeg lige lave et par hjemmebryggede soldater og smide op, mens det står på? 
Der sidder netop to sammentømrede brædder med et eller to skifter mursten over... Var det normalt i 50erne siden du lige kunne være så specifik på den del    
Jeg kender en del til gamle bygninger og sådan var det stort set altid lavet.
Du behøver ikke understøttelse eller sådan noget da det sagtens kan holde, med mindre der holdes ungdoms party samtidig oven over. Det er blot for at undgå et gyngende gulv i stueetage.
Når du har lagt regler op er det naturligvis vigtig at de kommer helt op til de bjælker de skal støtte. Mangler der lidt så må der et eller 2 stykker tagpap, masonit eller andet op over, så pladsen bliver udfyldt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg skruer dem fast i bjælken og lægger ekspanderende beton under. Så er jeg sikker på, at det ligger, som det skal.

Tak for hjælpen. 
Du behøver slet ikke ekspanderende beton til den lille opgave. Nogle kiler under er udmærket og så ellers mørtel under.
Mellem læg over var hvis der er lidt højde forskel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis