HJÆLP til indstilling af varmepumpe!

Hej Alle I kloge mennesker herinde på LDS,

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg har det seneste halve år gået og bygget vores nye hus. Et skønt lille træhus hvor der selvfølgelig er varme i.

Det er en BOSCH CC160 luft/vand varmepumpe og en fin maskine. I den forbindelsen har jeg lavet gulvvarme og det hele fungere egentlig helt ok. Faktisk alt for ok! Jeg kan simpelthen ikke få det til og varme ordentligt. Har i samme ombæring som pumpen fået Wavin rumføler og styreboks på. Og det er som om der er noget galt.

Jeg ved den nemmeste måde ville være en montør, men pengene er ikke for store og er sikker på en venlig sjæl herinde må kunne hjælpe.?

Hvad gør jeg forkert.? Det er som om at fremløbstemperaturen bare stiger når jeg kobler rumfølernne på.? Og generelt syntes jeg fremløbstemperaturen er for høj...? Kan stå på 35 grader inden, og når jeg så sætter rumfølerne på stiger den bare helt vildt. Når den ønskede temperatur så er nået på følerne ville jeg jo mene de skulle lukke ned, men næ nej det fortsætter. Der er forbindelse fra føler og til pumpe, føler reagere også, men er som om der er noget jeg har overset? Så har pillet det fra igen, hvilket så resultere inden bare sender 35 grader ud hele tiden nu hvilket min kæreste ikke syntes er fedt.... er lige varmt nok..

Håber I forstår mit dilemma, og håber der er en der kan hjælpe til hvad jeg gør forkert?

Lykken findes der hvor virkeligheden svarer til forventningerne.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Send lige et billede så vi kan se din installation. Indtil da:

Rumfølerne og styreboks skal pares, så styreboksen ved hvilken telestat der skal reguleres.

Du skal ikke køre med højere afgangstemperatur fra varmepumpen end nødvendigt. Har du kun gulvvarme kan du nøjes med ca. 30 grader.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hej,

Tusinde tak for svar. Skal nok lige sende et billede når jeg finder ud af hvordan men tror egentlig det er gjort rigtig nok.? Men vi prøver. Er som om at den forstår det i nogen rum og i andre fatter den ingenting.?

Angående fremløbstemperaturen, så ville jeg også meget gerne have den længere ned, men kan simpelthen ikke se hvornjeg gør det henne.? Har det noget med kurven at gøre...? Og hvorfor slukker min kompressor ikke når den har varmet huset op til det den skal.?

Håber du kan hjælpe mig fortsat sender lige et billede.

Lykken findes der hvor virkeligheden svarer til forventningerne.
Når det virker i nogle rum og ikke i andre tyder det på at rumfølerne er parret forkert med styreboksen i de rum der ikke virker.

Temperaturen skal stilles i varmepumpen når du bruger rumfølere - menupunktet hedder rumtemperaturindstilling.

Fremløbstemperaturen i forhold til udetemperaturen kan du stille på kurven i menupunktet varmekurve. Prøv med v22 h35 - den står sikkert på v20 h55

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hej,
Har lige haft et par dage væk. Mange tak for svar... har prøvet og genstarte følerne og syntes egentlig at de fungere ok nu.

Nu har jeg så vare problemet med fremløbstemperaturen. Viste ikke hvordan med billede. Så har oprettet et galleri "Bosch CC 160 varmepumpe" hvor du kan se et billede.
Det er undre mig er, at jeg har stillet V og H som du sagde men som billedet viser så er fremløbstemperaturen helt oppe på 46 grader..... samtidig syntes det er underligt at den udendørs blæser aldrig tager sig en pause.? Håber det gir midt mere så du kan hjælpe mig lidt mere på vej.

Lykken findes der hvor virkeligheden svarer til forventningerne.
Du regulerer fremløbstemp to steder - menupunktet varme op/ned og på kurven. Prøv at stille på den første i nedadgående retning - eller --

Den skal stoppe ind i mellem. Min kører ca. 4 timer i døgnet sammenlagt.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Hej Otto.

Allerførst: Har du gulvvarme over alt, og er det let eller tung gulvvarme? Hvor stort er dit hus, og hvor godt er det isoleret?
Hvor meget yder din VP? Det jeg lige kan google mig til er den på 9kW. Er det rigtigt.
Er det er REGO styring der sidder på den?

Jeg har en IVT, som er en afart af BOSCH, så måske ligner vores styringer hinanden. Det gør det lettere at hjælpe.

Hvis du skal have fuld fornøjelse af din varmepumpe, så skal du kører med det der hedder flydende kondensering. Det betyder, at du regulerer fremløbstemperaturen efter varmebehovet -det vil sige efter udetemperaturen.
Har du en udeføler sluttet til?
På den måde får du så lav en fremløbstemperatur som muligt til gavn for din COP.

Det første du skal have gjort er at have dine gulvkredse indreguleret korrekt. Der skal lige mange liter vand i gennem pr meter pr minut. Det gøres på manifolden.
Du skal finde ud af, hvor mange meter slange der er i hver kreds. Hvis du ikke har målt det op da du lagde slangerne, så skal du tage arealet af hvert rum og dele gange det med tre (antager en afstand mellem slangerne på 30 cm). Dertil lægger du to gange afstanden til manifolden. det er længden af hver kreds. Det sætter du ind i et skema.
På manifoldfabrikantens hjemmeside kan du finde et indreguleringsskema. Den/de længste kredse skal være helt åbne, og de kortere kredse skal så åbnes et givent antal omgange som angivet i skemaet.
På denne måde sikrer du ensartet afkøling af hver kreds og dermed også ensartet temperatur i alle rum.

Dernæst skal du have sat din varmekurve rigtigt.
Den skal arbejde efter udetemperaturen, og derfor skal du have en udeføler sluttet til.
Hvis du har justeret alle kredse rigtigt og du får sat varmekurven -som er den er bestemmer fremløbstemperaturen- rigtigt, så vil varmepumpen sørge for, at der er den rigtige temperatur i alle rum, og du får den bedste økonomi.
Min varmekurve står på 33,5ºC ved -15ºC og 22,5ºC ved +20ºC.
Sommerdrift (lukker ned for cirkulationspumperne) er sat til en udetemperatur på +15º med 4 timers forsinkelse.
Rumføleren er sat til 22ºC med en påvirkning på +2ºC pr grads afvigelse.

So far so good for now.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvordan går det med sin varme? Spiller det eller??

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr.

Lang tid siden men skriver nu alligevel til dig igen. Har nu kørt med min varmepumpe i lidt tid og den er sku noget dyr og have kørende syntes jeg.? Og ved faktisk ikke helt hvad jeg gør fejl.? Har sat min varmekurve nu til det du skrev tidligere. Men når jeg gør det, så står V og H stadigvæk på noget andet hvordan kan det være.? Det er lidt mystisk men håber måske du kunne hjælpe igen. 


Vh.


Lykken findes der hvor virkeligheden svarer til forventningerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis