Hjælp til hængsel type

Hej

Søger et hængsel

Jeg havde tænkt på et kanthængsel, men jeg har brug for at kunne skille det ad. og så samle de 2 halvdelen igen.

Et alternativ kunne være sådan et her:

http://www.bauhaus.dk/vaerktoj-isenkram/befaestelse-beslag/beslag/haengsel-hamborg-galvaniseret-85x32mm-np.html#full-description

Ulempen ved dette hængsel, er at det ikke kan låses. Jeg ville gern man eks. kunne skrue en pinol skrue ind, således det ikke kan skilles ad.

Hængslet i linket, er max størrelse. Det er med 8 mm tap, det måtte gerne komme ned i 4 eller 6 mm tap.

Resten af dimensioner betyder mindre, det kan jeg skære til.

Håber i har et forslag, tak.

Hbb

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne jo banke stiften ud, og få drejet en rille, som der så kan gå en pinoldkrue ned i, så er hængslet sikret mod at gå fra hinanden.

Eller skru en stop klods ind i konstruktionen, der forhindre at hændslet kn løftes af.


Du kunne også save af hængslet, så stiften stikker oven ud, og bore et hul, og sætte en split i.
 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Jeg havde tænkt på at dreje en lille rille til i stiften. det kræver dog at gevindet ti pinol skruen er tilpas. således at den ikke går for langt ned og klemmer.

Ideen med at skærer af hænglset, til en split er en fin ide. Den havde jeg ikke tænkt på.
Hvis jeg kan finde et hængsel lille nok, så er det en mulighed
Jeg har en enkelt gang brugt sådan et hamborghængsel på noget der "ligge vandret" så er det nødvendigt at kunne låse den fast, ellers kan man få det i hovedet. Jeg skruede bare en skrue ind lige "over" hængsel. Det er det samme som Je-ns hans Stopklods.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder som om du er på jagt efter et koblingshængsel - det har løs stift og kan fås i mange størrelser. f.eks. http://www.beslaco.dk/Varekatalog.aspx?depth=0,1,2,14,10079&cid=10079&pid=18433


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ev elmand på 11-12-2016 22:38
Jeg har en enkelt gang brugt sådan et hamborghængsel på noget der "ligge vandret" så er det nødvendigt at kunne låse den fast, ellers kan man få det i hovedet. Jeg skruede bare en skrue ind lige "over" hængsel. Det er det samme som Je-ns hans Stopklods.

Hej Erik

Hængslet skal ligge vandret, så derfor det skal låses, ihvertfald det ene af 2. Skruen kan dog ikke bruges, beslaget skal svejses fast til en stål ramme. Ellers en fin ide.

 

 

 

 

Annonce
Skrevet af ViFixerDet på 12-12-2016 08:57
Det lyder som om du er på jagt efter et koblingshængsel - det har løs stift og kan fås i mange størrelser. f.eks. http://www.beslaco.dk/Varekatalog.aspx?depth=0,1,2,14,10079&cid=10079&pid=18433
 

Hej

Koblingshængslet er meget henaf det jeg søger, dog kan det ikke låses.

 

Jeg har også tænkt på at tage et alm. kant hængsel. Save den nittede ende af og erstatte den af en bolt  i passende størrelse, med en låse møtrik på.

 

 

Måske du kan tænke det ind i konstruktionen. Når jeg laver vinduer med koblede rammer, kan man kun tage splitten ud, når rammerne er åbne, hvilket er indbrudsforebyggende.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hej
Ja det kunne måske lade sig gøre. Men det er en traktor bagrude, så det er ikke nemt at lave om på hvordan rammen er jo.
"sikringen" skal som kun sikrer at ruden ikke hoppe ud af beslagene, når den står åben

Jeg forstår ikke hvorfor en skrue ikke kan bruges når det er metal. Bor ind med 5 mm bor og skær 6 mm gevind. Eller svejs en møtrik på, så kan skruen skrues i.

Det er det jeg kalder peace off cake


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Ja det kunne nok lade sig gøre. Men der er ikke rigtig plads til en skrue, ved siden ag hængslet.
Og en anden ting, jeg gider ikke bore hul i førerhuset. Det er svært nok at holde rusten væk i forvejen.

Men jeg takker ihvertfald, jeres forsag har givet mig nogle ideer at gå ud fra
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis