Lægning af gulv på nylagt beton.

Hej LDS.

Vi har for små 3 uger siden fået støbt betongulv med gulvvarme.

Der er ca. 

250mm LECA sten i bunden. - 450mm Flamingo plader. - 150mm støbt beton med gulvvarme.

Oven på dette nye dejlige gulv, der skal vi have klik-linoleum gulv fra Bauhaus. Deres silentos serie, hvor der under gulvet er klistret underlag, så man ikke skal have det ved siden af.

Nu har jeg læst meget frem og tilbage diverse steder, om der skal fugtspærre eller dampspærre under gulvet linoleum gulvet? Skal jeg smide en tynd plastik? Eller er det "ligemeget" når der er så meget isolering?

Og tørretiden? Nu er det i stuen, så rummet har jo været 22-23 grader siden det blev støbt. Er det nok med 3 uger? Og skal jeg tænde gulvvarmen før eller efter jeg har lagt linoleum gulvet?

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lægge plastik, hvis du ikke kan vente. Din gulvplade indeholder stadig meget vand, som kan ødelægge dit nye laminatgulv, som er fugtfølsomt hvis det indeholder træfibre. Plastikken holder fugten i gulvpladen og efterhånden vil den forsvinde. Teoretisk er din beton ikke afbundet helt endnu med mindre der er brugt rapid cement eller andre tilsætningsstoffer som fremmer afbindingen.

Jeg ville starte gulvvarmen op om en uge - meget forsigtigt med en fremløbstemperatur på ikke over 25 grader og vente til efter jul med at lægge gulvet. Du kan øge fremløbstemperaturen gradvist over perioden til den temperatur dit anlæg bruger. Hvis du kan placere en affugter i rummet og stille den på max. i samme periode hjælper det en del. Det tager overraskende lang tid at "pine" restfugtigheden ud af en nystøbt betonplade på 150 mm.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for det "ViFixerDet".

Jeg vil gerne have gulvet på, da vi har to små børn der gerne vil kravle.

Er det noget specielt jeg skal have fat i af plastik til at ligge under? Og er det bedst at starte for varmen først og så ligge gulv, eller er det gulv også starte varmen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det med plastikken vil jeg kalde en nødløsning, og ikke anbefalelsesværdigt.. Der kommer en masse fugt ud af sådan et betongulv, og med plastik, får du det bare ud en masse steder hvor du slet ikke kan styre det..
@Grillbill85 - hvis det bliver lavet ordentligt går restfugten ned eller op gennem sprækken mellem væg og gulv. Hvor skulle det ellers gå hen?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
@Byggenissen: Alm. 0,2 mm dampspærrefolie med 30 cm overlap, tapet med dampspærretape. Men jeg ville vente mindst en uge, hvor gulvvarmen var på som beskrevet ovenfor.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
I mit tilfælde vil jeg rille et eksisterende gulv. Det bliver til ca 135 meter med 20mm rør, som fuges efter.

Hvor lang tid skal jeg mon vente, før jeg lægger gulv, når det bare er nogle fugede rør og ikke et tykt gulv? Er der en bestemt slags cement jeg skal bruge som egner sig bedre end andre?

Egentligt er jeg glad for naturlige materialer for gulvet, men det er fristende med noget der ikke påvirkes af fugt, og som holder bedre.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis