Dør rammer karm med nye hængsler

Vi har sat nye hængsler på en dør, da de originale ikke findes. Købte bare nogen i jem&fix. Men det virker som om de nye hængsler er tykkere, for døren kan kun lukkes med besvær da den rammer på karmen i modsatte side.. Er løsningen at skære dybere udskæringer til hængslerne?

Har lige sat lidt billeder ind, håber i kan se problemet..
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har en hængselretter, kan du bukke hængslet lidt, så det kommer nærmere til karmen i hængselsiden.

Dine hængsler vender forkert. Hullet til at smøre dine hængsler igennem er normalt på den del, der er øverst, dørsiden af hængslet.  


fase

ja vend/skift hængslerne.

Sidste foto (nr. 3) lægger hængslet ikke langt nok inde i døren (udfræsning) er ikke dyb nok, for oven det skal/må være sådan at hængslerne ligger så de er en smule under.

Personligt synes jeg at brug af hængsel retter er en nødløsning.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hængslerne er vendt rigtigt nu. Tak for info! Men det afhjalp ikke problemet... Er det nogen dårlige hængsler jeg har købt? Det har jo fungeret med de originale hængsler. Syntes nemlig også vores andre hængsler er tyndere i materialet...

Ellers må jeg vel forsøge at fræse noget længere ind i døren.. Har en multicutter som måske kan bruges.
En multicutter er ikke sagen til at lægge dine hængsler længere ind, hvad er der i vejen med de "gamle hængsler som døren er "født med"

De hængsler du har forsøgt dig med passer bare ikke i din dør, der findes rigtig mange forskellige slags & dermed også i tykkelsen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er en dør som har været blændet af i mange år, og de originale hængsler er der ikke længere desværre.
Hvis du har en overfræser kan du let få dør og hængsler til at passe. Du behøver kun at fræse døren. Du kan også bruge et stemmejern. Den rigtig dovne fjerner låsekassen og stryger døren et par gange med (el) høvlen, tilpasser om nødvendigt hullet til håndtagets krydspind og stiller sig tilfreds hermed - men døren bliver lysere hvor den er høvlet.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis