Problemer med Alupex - specielt værktøj?

Jeg skal lave nogle overgange mellem galvaniserede stål rør jeg har sat op og har indkøbt nogen meter alupex til at lave en hurtig midlertidig løsning (alupex gennem bad der skal renoveres til sommer).

 

Jeg kan simpelthen ikke presse støttebøsningen med de to o-ringe ind i det ski** alupex rør?! Det er ikke ligesom med alm. pex. Jeg har købt 20 mm alupex og tilhørende 3/4-til-20 mm overgange. Det er svært at klippe røret 100% lige, men selvom jeg får det 99,5% lige så er det MEGET svært at presse bøsningerne ind ...

 

Jeg tænker derfor skal der bruges noget specialværktøj til lige at udvide røreret ende lidt når bøsningen presses i?

 

Hvordan gør i? Modtager alle forslag, Har prøvet at montere men det lækker ......

 

Jeg kan se man kan få nogle specialle sakse til alupex og kalibreringsværktøj. Er det det jeg mangler? Jeg kan godt lide fleksibiliteten i alupex det med man kan bøje og forme som man vil og regnede med at ville bruge alupex til en håndfuld andre rørføringer, men det kom bag på mig det driller så meget med montering i forhold til alm. pex.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til kobberrør har jeg før brugt en skævbider som specialværktøj til at udvide røret indvendig for at kunne få støttebøsning i. Altså med lukket bid så den bliver lidt konisk.
hej, jeg havde samme udfordring med at få støtte bøsningen i, jeg skar til med en nedstryger og afgratederøret indvendigt ked en hobbykniv og så kunne jeg få det samlet. jeg fandt ud af en rørskærer deformere røret og gør det næsten umuligt at bøsning i.

man kan købe en kaliberings værktøj til arbejdet
https://www.lavprisvvs.dk/Roer-Fittings-Alupex-roer-Fittings-Vaerktoej-til-Alupex--Kalibreringsvaerktoej-20-mm-583105.html
Tak for svarene. Jeg har bestilt sådan et kalibreringsværktøj der tager 16-18-20 mm alupex. Så håber jeg det går smooth.
Synes jeg hørte et sted, at det er vigtigt at alupex og fittings er af samme fabrikat, da der kan være forskellige tolerancerne mellem fabrikaterne. Ved ikke om det kan være dét, som er dit problem?
Jeg har set nogen steder fx. hos billigvvs.dk hvor der står at det anbefales at bruge rør og fittings fra samme producent i nogle tilfælde, fx Uponor. I mit tilfælde var det simpelthen umuligt at føre fittingen ind i røret uden vold og uden at o-ringene sad skævt bagefter selvom jeg brugte lidt silione. Så jeg tror sådan en kalbrering hvor man lige udvider røret og giver det korrekt rund form vil gøre tricket.

Jeg ved ikke hvor meget tolerancerne betyder, men har set alupex i både 20x2,5 og 20x3, den indvendige diameter at jo så stadig uændret?!
Annonce
Du kan spare kalibreringsværktøjet. Stik en stjerneskruetrækker ind og udvid forsigtigt enden af rører i et par cirkelformede bevægelser hele vejen rundt. Større rør udvides med det runde håndtag på rørtangen. Det du bruger må ikke beskadige røret indvendigt.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Nu er det sådan at kalibreringsværktøjet også afgrater røret med det samme.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Det gør man med en hobbykniv - undskyld jeg ikke tog den del med.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis