Bukh dv8 VIL ikke starte

Min motor VIL ikke starte!

Motorolie tjekket - ser fin ud, der er ikke antydning af vand.

Vippetøj/ventiler fungere, omend der nok er en smule for stort spillerum.

Der er kompresion, men ved ikke hvor meget. Når el-starter bruges ændres lyd og omdrejninger sig markant ved løftet/sænket indsugningsventil

Der kommer dieselolie ud ved løsnet omløber lige for indsprøjtningsdyse.

Har prøvet med smøreolie ind i cylinder ved indsugning (smøring af cylinderringe for tætning/kompresion)

Jeg har desværre lidt svært ved at inspicere dieslen i tanken (ingen ventil: dumt!)

Hvad er det første jeg "lige" skal se efter? Diselolien, brændstoffilter, dyse, kompresion?


Jeg kan alt - når det lykkes.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv og sprøjt en smule dieselstart direkte ind i indsugningen. Med en smule, mener jeg gentagende små pift mens motoren rotere. Du må ikke pøle det i motoren, idet det så kan ødelægge maskinen. Det skulle gerne give en form for liv så du kan få den til og starte med og brænde dieselolie.

At løsne dyserøret kan gøre der kommer en smule luft i dyssen, hvilket ikke er så smart hvis motoren har startproblemer i forvejen.

Alternativt kan du varme indsugningsluften op mens motoren rotere med en tændt filibus bestående af en dieselvædet klud viklet omkring en pind. Du kan også bruge en varmepistol/hårtørre direkte ind i indsugningen, hvis du har adgang til strøm på stedet.

Håber der kommer liv. Glæder mig til at høre resultatet.

PS. Husk lige og starte op med et nyopladet sundt batteri, så du er sikker på motoren kan rotere nogenlunde hurtigt under opstarten.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Diesel hvorvidt det er inficeret med vand (bliver typisk mælke-hvidt)
Leverer din brændstofpumpe tryk?
Er systemet udluftet tilstrækkeligt/korrekt?
Hvis det er under "kold-start" er det nogle gange nødvendigt med "tænd-hætter" eller "cigaretter" på små diesel motorer. Evt. forvarmning af gløderør for at assisterer med de første antændelser.

 

Dieselolien ser sund ud. Batteriet holdes opladt med Ctec Marinelader (M45).
Sidste vinter startede den nemt, også i frostvejr (is på vandet). Den har så ikke kørt så meget siden, men var igang ca ½ time sidst på sommeren og siden jævnligt roteret med el-starteren.

Når jeg lige har prøvet med lidt dieselstart, og hvis ikke den kommer ordentligt igang, så vil jeg koncentrere mig om to ting: At dieselolien og filter ER rent, og dieselpumpen levere tryk.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Steensen: Vand i dieselolie giver ikke mælkehvid farve. Vand er tungere end olie og lægger sig derfor i bunden af tanken, samt at dieselolie ikke emulgerer med vand.

Rce: Ligger dieseltanken over eller under niveau med motoren, jeg tænker på om det kan være tilbringerpumpen der ikke giver tryk nok til dysepumpen. Hvis tanken ligger over niveau med motoren burde det ikke give problemer, hvor i mod det giver problemer hvis tanken ligger under. Den gik jo fint sidste år, så den er ikke slidt.
Mvh Finn
Tanken ligger over niveau, og der er (heldigvis) ikke nogen tilbringerpumpe.
Jeg skal snart have indbygget et tee og en ventil under tanken, så jeg nemt kan tappe tanken helt tom. Måske det skal sidde nede omkring motoren, så jeg kan tappe mest muligt.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Annonce
Så fik jeg gang i motoren med lidt forsigtig hjælp fra en spraydåse med starthjælp ......

Den "rullede" lidt i omdrejninger, og døde hurtigt da jeg efter lidt tid trak håndtaget tilbage til tomgang.
Jeg havde ikke lige tålmodighed til at få den igang igen - må prøve igen een af dagene.
Jeg har fået mistanke til brændstofregulatoren - mon der kan være lidt om det? Den har aldrig rigtigt været super-duber.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Har du tjekket brændstoffilteret for snavs?
Hvis dette er ok, så prøv at tilslutte en stump brændstofslange direkte mellem brændstofpumpen og en dunk frisk dieselolie. Luft ud med fødepumpen, til der kommer boblefri diesel frem. Start motoren.
Hjælper dette, så skal du tjekke for utætheder fra pumpen og tilbage til tank.
Der kan også være tale om manglende tankudluftning og dermed vakuum i tanken.
Dette kan konstateres ved at skrue påfyldningsdækslet af og prøve at starte igen.

1691
1691 - ja, alt sammen gode forslag. Desværre er der ingen afspæringsventil under tanken, så det er ikke noget jeg bare lige gør.
Tanken bliver helt sikkert ikke suget til vacuum, så den pind kan vi sætte flueben ved.
Men jeg kommer nok til at tage tyren ved hornene og tømme tanken, så jeg kan få sat den ventil på. Og så er det jo ligetil samtidigt at tjekke de ting du nævner .......

Jeg kan alt - når det lykkes.
Og så lige den dumme:
Nu har du vel trykket stopkablet i bund?
Ikke helt irrelevant, da jeg har haft mindst fem i min havn, der ikke kunne starte af denne årsåg.
Selv om dyserne ikke er helt ok, skal en dieselmotor kunne starte, når der er strøm og diesel uden luft.
Har du Boschdyser, kunne det være en god ide at få dem prøvet på et Boschværksted.
Og brug nu ikke for mange penge på en gammel Bukh. Reservedele er svære at skaffe og koster en bondegård. Det er trods alt en konstruktion fra forrige århundrede

1691
1691
Den er lidt mere "moderne" - den stoppes elektrisk ved lukning af brændstoftilførsel. Og den hænger ikke - er tjekket.
Den er faktisk ved at være så gammel, at den sammen med jollen snart kan komme på museum, så alene af den grund vil jeg forsøge at holde den kørende. Det eneste der er svært (næsten umuligt) at skaffe, er støbte dele. Øvrige reservedele kan stadig skaffes originalt og betalbart.
(Jeg er faktisk lidt nervøs for topstykket! Har set en (museums)motor blive renoveret med et topstykke fremstillet ved fræsning m.m., men det kan jeg ikke helt overskue lige nu.)

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis