Kan ikke få varmt brugsvand.

Hej håber en kan hjælpe!
Jeg har en metro vvb. (Kan ikke pt huske modellen) jeg kan skifte mellem el eller fyret. Mit problem er at den for ca et år siden holdte op med at virke når det var fyret som skulle varmen vandet. I mellemtiden har jeg skiftet mit gamle pile fyr ud med en RTB kedel samt en ny cirkulations pumpe, men problemet er det samme. Jeg har forsøgt at sætte kedeltemparaturen på 65 og pumpen på maks uden held.
Vvb er placeret et godt stykke fra fyret, og den sider monteret "mellem" de to etager der er i mit hus.
Er der en som har et forslag til hvad der kan være i vejen.
NB. Fremløbet til vvb er meget varm, mens returen er iskold.
Vh Jess
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kommer der vand ud af den varme hane? Jeg spørger, fordi vi lige skal have fundet ud af om der kommer vand igennem, når du siger, at fremløbet fra centralvarmen er varm, men returen er kold. Det tyder på, at der ikke er flow igennem varmespiralen.


fase

Enig, det tyder på en blokering. Er der monteret 2 eller 3-vejs motorventil under vvb? Eller virker, opvarmes vvb som en "radiator"?

Ps. En motorventil til styring af vandgennemstrømning ser typisk sådan her ud og meget anvendt til bla. RTB pillefyr. http://q-pro.dk/ventiler/motorventil-2-vejs-3-4.htm

 

Tak for debhurtige svar. Der kommer vand ud af hanen det er bare is koldt. Jeg er temmelig sikker på at min vvb er sat på som en "radiator" det er ihvertfald ikke en sådan ventil.

Så er der næsten kun en mulighed tilbage, nemlig forkert rørføring/tilslutning til vvb.
 

Ps. Du har vel ikke overset en ventil der skal åbnes for manuelt til vvb. ?

Det er selvfølgelig en mulighed, at der er en ventil, som ikke er åben. Der er ikke mange muligheder for gætterierne uden billeder af installationen. Måske kunne vi få et par billeder.

fase
Annonce
fremløb er røret længst væk på bilede 3
Hej Jes
prøv en grundig udluftning af varmespiralen, evnt. med vandværkstryk.
Vh. JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Der plejer og sidde en magnetventil monteret, der lukker af for spiralen til kedelvandet, når du tænder for el til opvarmning. Et form for et begavet gæt vil være at ventilen sidder fast, er defekt eller ikke tilsluttet. Magnetventilen kan godt være indbygget under kappen !!!

Hvad er typenummeret på din Metro VVB ???

Omskiftningen kan dog også være lavet med en kuglehane/ballofix, der skal lukkes når der køres eldrift og åbnes ved kedeldrift.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Prøv at se på ventillen længst til venstre på billede 3, den du kalder fremløb. Det ser ud som om, den er lukket.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis