Hvordan omfuger jeg ældre flisevæg?

Hej,
Jeg er lidt i tvivl hvordan jeg bedst renoverer en flisevæg i vores ældre hus. Da fliserne er ved af være gamle, har de en del mindre, helt fine krakeleringer i glasuren, men jeg ønsker at bevare fliserne med denne patinering. Fugerne er dog modne til udskiftning, men er det muligt at kradse fugerne ud og fuge om på normal vis uden at ødelægge fliserne og UDEN at krakeleringerne fyldes med flisefuge.
Nogen der har erfaring fra noget lignende?

Med venlig hilsen
Anders

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt er muligt, men det er nok ikke det nemmeste arbejde..

Måske kan du nøjes med denne:
https://www.silvan.dk/maling/maling-olie-pleje/maling/borup-plasti-kote-fugepen?id=1462863026557&type=product
Multicutter med et fugekradser hoved/blad burde kunne gøre det men du skal have alt det gamle fuge mørtel væk før du starter på nye fuger.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er et mega arbejde, men det kan lade sig gøre, og jeg kan godt li' din indstilling at man ikke bare skal skifte til noget nyt.
Som Chrisbo skriver så er en multicutter et godt værktøj til at få de gamle fuger ud med. Det kræver en rolig hånd og masser af tålmodighed...
Jeg ville måske gøre et forsøg med at "fylde" flisernes overflade (inden du fuger igen) med voks af en art, så du undgår at få fugeslør i dine "revner" i fliserne. Men det er vigtigt at der ikke kommer voks i fugerne, da det så kan betyde at dine fuger ikke hæfter ordenligt, så du har et stort projekt foran dig.
Vend endelig tilbage med dine erfaringer, og husk at tage en masse billeder, da de siger mere end ord.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skal man følge Pinkhenriks teori, så er det vel ikek sværere end at påføre voks først, og så skrabe fuger ud efterfølgende. Så er der rene kanter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har ret Erik.... hvorfor tænkte jeg ikke på det ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for de hurtige svar. Jeg vil forsøge med en lille test med voks, derefter multicutter og fugning et sted det ikke er så tydeligt og så se hvordan det går. Skal nok lige vende tilbage med fotos og mine erfaringer.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også