3 x 16A i garage, men hvad med stikkontakter og lys?

Hej!

Vores garage (fra 1996) har sin egen gruppe på den fælles eltavle med 3 x 16A automatsikringer. I garagen er der et kraftstik, fra dette går der en fase ud til lys og et par stikkontakter fordelt ved indgangsdør og et par andre steder. Der er HPFI i tavlen.

Men som jeg har forstået det, så må der maks være 13A til lys (?) og stikkontakter, jeg har også læst noget omkring at det skal være 2,5 mm2 leder hvis det er 16A. Stikkontakterne er med afbryder og fra 1996. Jeg har haft pillet kraftstikket fra hinanden og det kan fint passe at der er brugt 2,5 mm2 fra hus til garage, men jeg tror ikke det er 2,5 mm2 ud til stikkontakter og lys.

Hvordan er reglerne?

Hej! Vores garage (fra 1996) har sin egen gruppe... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Opus serien skulle da være godkendt til 16 ampere, så hvis der trækkes 2,5mm2 kabler kunne det vel være en løsning?

 


Vi prøver igen, i morgen --
Ifølge LK skulle de nye være godkendt til 16 ampere.

http://www.lk.dk/support/nyheder/storre-opgradering-af-lk-fuga-og-lk-opus/

Vi prøver igen, i morgen --
Ja ok, det ligner 16A over hele linjen. Desværre er kablingen rundt kun 5G1,5 mm2

PS: Kunne man sætte undertavlen ind før kraft - så undertavlen får 2 "grupper" (reelt samme gruppe fra hovedtavlen), altså 3x16A (kraft) og 1x13A (lys)? Jeg har tænkt over om det bliver lidt misvisende, hvis undertavlen sidder tæt på kraft, men man ikke kan slukke for udtaget på tavlen. Så ville det give mere mening at kunne slukke det hele i garagen lokalt på den lille tavle.

Man skal jo have 16 A sikringer foran dit kabel fra tavle og ud til garage. Hvis man så igen sætter 16A gruppe op giver det ingen mening. Hvis der er kortslutning eller overbelastning vil begge sikkert slå fra.

Og du husker vel at alt dette er fast installation.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Har du ikke mulighed for at trække et 3x1,5mm kabel ind til din hovedtavle, så du adskiller de 3x 16 ampere og lys & stikkontakter.
Så slipper du for undertavler og bøvl med selektivitet.
Du kan jo evt sætte et par 3x16 ampere cee combo vægdåse, med 230 volt udtag op, hvis du har behov for at kunne trække meget på 230 volt.
 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Desværre er det ikke muligt at trække yderligere kabler, det hele er godt skjult i en etageadskillelse, en inddækning over en havemur og i en hulmur i garagen. Det bliver ikke meget mere bøvlet

Tak for alle input og gode forslag, jeg går lige i tænkeboks og får min elektriker til at skifte hvad der skal skiftes. Men at blive i nuværende situation går i hvert fald ikke, hvis det skal være korrekt/lovligt (og der er jeg sgu lidt OCD-agtig).
Du skriver jo selv den billige og hurtige løsning nemlig " Vil en anden løsningsmulighed være at skifte mine 16A automatsikringer ud med 13A?" og om jeg selv skriver så er det den eneste rigtige løsning og du har stadig 3 X 3000 W til rådighed , og det er mere end rigelig.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeps, det er sikkert rigeligt til både nuværende og fremtidige behov. Og det ender det nok også med
ev elmand skrev den 05-12-2016 13:51:52

Den lille risiko for manglende selektivitet i de usædvanlige sitiuationer som Fabrin nævner ville jeg ikke lade være afgørende.
Der hvor man for private boliger især taler om selektivitet er i forhold til sikringer ude ved gaden. Det er jo elværkets sikringer, og de vil helst ikke rykke ud fordi hr. Jensen eller Hansen har lavet noget der springer sikringer.
Men om du skulle slå din 16A sikr. en sjælden gang hvor det går galt sker der jo ikke så meget ved.
Hvis du ved du ikke skal bruge de 16A på kraftstik i den overskuelige fremtid, ville jeg da lave den til 13A. Det kan altid opgraderes som forklaret.

 Det er rigtigt med selektivitet, jeg tænker på, om der er kommet nye regler? Din gruppe ledning ændrer status, til hovedledning, i min tid, som elektriker, skulle hovedledning være min 6 kvadrat og din gruppe ledning er kun 2,5 kV, men umiddelbart er der ingen fare ved det, men noget i nærheden af fusk 


Ang stikkontakter med jord det er aftoriseret arbejde og må kun udføres af fagpersonale
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis