3 x 16A i garage, men hvad med stikkontakter og lys?

Hej!

Vores garage (fra 1996) har sin egen gruppe på den fælles eltavle med 3 x 16A automatsikringer. I garagen er der et kraftstik, fra dette går der en fase ud til lys og et par stikkontakter fordelt ved indgangsdør og et par andre steder. Der er HPFI i tavlen.

Men som jeg har forstået det, så må der maks være 13A til lys (?) og stikkontakter, jeg har også læst noget omkring at det skal være 2,5 mm2 leder hvis det er 16A. Stikkontakterne er med afbryder og fra 1996. Jeg har haft pillet kraftstikket fra hinanden og det kan fint passe at der er brugt 2,5 mm2 fra hus til garage, men jeg tror ikke det er 2,5 mm2 ud til stikkontakter og lys.

Hvordan er reglerne?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afbryderne er beregnet til en max forsikring på 13A, og hvis stikkontakterne er med afbryder, er max sikring også 13A. Er kablet også 1,5 mm2, er det også 13 A. Du kan gøre det, at du laver en undergruppe fra din 16A stikkontakt med en UG2 og en gruppeafbryder på 13A.

fase
Tak for svar. Så en UG2 med en 1P+0, med 2,5 mm2 fra 16A kontakt til tavle og så bruge eksisterende 1,5 mm2 videre fra 13A sikring?

Vil en anden løsningsmulighed være at skifte mine 16A automatsikringer ud med 13A?
Ja, det er korrekt, at hvis du udskifter din 16A automatsikring med en 13A, vil du have løst "problemet", men du indskrænker samtidig udnyttelsen af din 16A gruppe. Så var det mig, ville jeg beholde gruppen på 16A, og nedsikre til 13A på lys og stikkontakt(er).

fase
Fair nok - jeg har læst noget om "selektivitet" flere gange og det foresvæver mig at det bør være 10A i undertavlen til lys og fryser for at man kan være sikker på at undertavlesikringen slår fra i stedet for hovedtavlesikringen. Er det reelt?
Hvad angår selektivitet, drejer det sig i dit tilfælde om selektivitet mellem din 16A gruppe og den evt. nye 13A gruppe. Såfremt automatsikringerne har samme karakteristik (A-B-C) vil der normalt være selektivitet mellem 16A og 13A, med samme karakteristik. Der er mange faktorer, som har indflydelse på selektiviteten. Tænk dig at du belaster din 16A gruppe med en strøm på 6A uden at have lyset tændt. Du tænder nu lyset og belaster med en varmeovn, som bruger 10A. Belastningsstrømmen er nu 16A på din 16A gruppe. Belaster du nu din 13A gruppe med 3A mere, er din 13 A gruppe ikke være overbelastet, men din 16A gruppe er overbelastet med ca. 20%. Så vil din 16A gruppe koble ud først.
Ser vi på kortslutninger, er det gruppens karakteristik, der kommer i spil, idet der, hvis din 16A grupper klasse B og din 13A gruppe er klasse C (industri), kan blive problemer med selektiviteten. Karakteristikken står på forsiden af gruppeafbryderen. Jeg ville ikke have problemer med at sætte 16A og 13A i serie med hinanden.

fase
Annonce

Super. Så vidt jeg kan læse mig frem til er et 1P+N 36 mm bredt (2 moduler), pladsen i UG2 tavlen er 72 mm bred (4 moduler), så der skal vel blændes af ved siden af automatsikringen? Går ud fra at de bredere afdækninger kan gøres smallere. Som det her:

http://www.vvs-eksperten.dk/el-artikler/tavlemateriel/lk-gruppetavler/afdaekn-hvid-gruppetavle

Den lille risiko for manglende selektivitet i de usædvanlige sitiuationer som Fabrin nævner ville jeg ikke lade være afgørende.
Der hvor man for private boliger især taler om selektivitet er i forhold til sikringer ude ved gaden. Det er jo elværkets sikringer, og de vil helst ikke rykke ud fordi hr. Jensen eller Hansen har lavet noget der springer sikringer.
Men om du skulle slå din 16A sikr. en sjælden gang hvor det går galt sker der jo ikke så meget ved.
Hvis du ved du ikke skal bruge de 16A på kraftstik i den overskuelige fremtid, ville jeg da lave den til 13A. Det kan altid opgraderes som forklaret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af pilehave på 05-12-2016 13:45

Super. Så vidt jeg kan læse mig frem til er et 1P+N 36 mm bredt (2 moduler), pladsen i UG2 tavlen er 72 mm bred (4 moduler), så der skal vel blændes af ved siden af automatsikringen? Går ud fra at de bredere afdækninger kan gøres smallere. Som det her:

http://www.vvs-eksperten.dk/el-artikler/tavlemateriel/lk-gruppetavler/afdaekn-hvid-gruppetavle

 

Hvis jeg var dig, fik jeg monteret en 3-faset 13A atomatsikring i tavlen. Så har du kraftstikket intakt og merprisen svarer stort set til afdækningen. Så har du til hvad der kunne komme af behov for 240v de næste mange år.

http://www.harald-nyborg.dk/p7368/automatsikring-3p-nc-13a

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for svar til alle. Undertavlen ville jeg i givet fald sætte op mellem kraft og lys/stikkontakter. Så kraft vil under alle omstændigheder stadig være en mulighed.

Så... hovedtavle 16A -> kraft -> undertavle 13A -> lys/stikkontakter.

Men tror jeg skifter til 13A i hovedtavlen og så bygger om hvis jeg får brug for mere end 13A i garagen, det har jeg ikke haft endnu (11 år). Men man ved jo aldrig
Ja , det er den bedste løsning , udskift 16 A automaten med en 13 A og du har en lovlig installation.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis