Gåde råd til maling af nyt hus?

Vi er i gang med at bygge nyt hus, og har aftalt med vores byggefirma, at vi selv maler vores 200 m2 fuldmuret hus inden der kommer gulv og loft. Loftet skal ikke males (troldtekt).

Vi køber kvalitetsmaling, pensler og afdækning m.m. ved Flügger (forventer en rabat på ca. 15%).

Vi tager os god tid til projektet.

Har I gode råd, eller noget vi bør tænke over inden vi kaster os ud i det store projekt, at male et helt nyt hus?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvis i ikke har erfaring med at male før så skal i nok få det sjovt.
Når du ruller væggene så skal du "starte" rullen godt først, dvs. en tør rulle skal have maling i hele fladen inden den kommer på væggen. Så starter du i et hjørne og maler rullens bredde. Så springer du lidt forbi og starte ca. en rullebredde længere henne og ruller ud og tilbage. Hvis du på noget tidspunkt ikke ruller kun op/ned så gør du det forkert. Så skal der beskæres med pensel, i hjørner og kanter, og her husker i at i maler kun vådt i vådt eller vådt i tørt, aldrig vådt i halvtørt.
En malersvend burde ikke hedde sådan, han burde have titel af malerforbereder, for det er det han bruger 2/3 af hans tid på. Malertape er et fantastisk produkt, men hvis i regner med at der nogle gange kommer til at gå flere dage eller en uge før i er tilbage på projektet så overvej at bruge den blå malertape, den tørrer ikke ud og kan sidde meget længe inden den kommer af, den er lidt dyrere dog.
I gamle dage var der kun en acrylfugemasse, Flüggers var tyndere end Dyrups og Beck og Jørgensens var mere klæbrig. Idag er der flere slags, ihvertfald hos Flügger, spørg og hør efter i butikken. Når i fuger så er det værd at købe en god fugepistol, den kan i have resten af jeres liv. Fugemasse er ikke silikone, I MÅ IKKE BRUGE SILIKONEFUGE. Malingen kan ikke hæfte på det.
Når i beskærer med pensel så brug den bredeste pensel der er plads til, den er meget nemmere at styre lige pga overfladen, en tynd pensel skøjter mere og skal dyppes oftere.
I skal bruge klude så man altid har en opvredet klud i nærheden, moderne karklude smider meget af sig fordi producenterne ikke må bruge chlorider og acetat længere (heldigvis), hvis i har en Rema1000 i nærheden så har de nogle rigtig gode klude helt uden microplast, de er gode til malerarbejde.
Når i åbner en spand maling så rør den op, og når i er halvvejs igennem den , så rør den næste op og bland lidt sammen, det sker desværre pga, teknik/sjusk/solstråler/barometertryk at der er en toningsfejl, det eliminerer du på denne måde.
Hvis i fortsætter dagen efter så lad ruller og pensler være våde i malingen pakket ind i plastik, men gør dem grundigt rene når i er færdige, køb gode pensler og ruller, der er ikke noget der hedder den bedste pensel, men der er den bedste til opgaven.

Som alt andet arbejde sammen i parforholdet så kan der opstå konflikter der kan være ødelæggende for arbejdet, husk at tale sammen inden, lad være med at "man-splaine" din udkårne, det er en dårlig start for et liv sammen under et tag, hold pauser og nyd det, ryd op så ofte som muligt og sørg for at arbejdspladsen er rar at være på, hertil hører termokande og dagmartærte.

Undertegnede har kraftige følelser om den silikone, hvis jeres tømrer bruger det hvor i forventer at male efterfølgende, så tape ham fast til en stige og brug hans gipsrasp i ansigtet på ham.


Rigtig god arbejdslyst og alt held og lykke med projektet.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Åh, og farveprøver, sæt masser af farve prøver op, og hvis i ikke er helt sikker på den farve der lige er jer, så mal hvidt, i kan altid male over hvidt, men karrygult kan ødelægge dagen og gøre et rum ubehageligt.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fantastisk indlæg balthazar (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Mange tak for et rigtig godt indlæg!
Vil det være en ide at bruge sprøjtemaling?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Husk at spørge sælger af maling om der skal primes og grundes først. Og husk at der er specifikke krav til maling og grunder i hele vådrummet.
Noget af det vigtigste er al der er maling på pensler og rulle. Det nytter ikke at stå og fedte længe efter t penslen er blevet tør. Man kan godt "afsætte" det første meget våde maling fra rullen i lidt pletter, og så køre op og ned for at fordele det.
Malertape er da godt til nogen ting, men jeg har set hvordan maler kan beskære ind imod et vindue f.eks. Han kører penslen stille og rolig lige ned, medens der ligger en lille dråbe maling lige foran den. Det bestemte jeg at sådan ville jeg også kunne, så det har jeg øvet mig på. Og nej hvor er det let ! ! når man kan.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvordan gik det så med at male?

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også