Lappe hul i ydermur - kuldebro?

Jeg har fået fjernet en væg mellem køkken og stue, og har et resultat tilbage, som ses på billederne. Tilbuddet inkluderes ikke malerarbejde, så jeg skal selv lukke hullet.

Jeg spurgte en murer hvad jeg skulle fylde i hullerne, og han sagde at jeg bare skulle fylde mørtel i. Til sidst vil jeg så spartle.

Jeg tænker bare, vil solid mørtel være et probem i forhold til at skabe en kuldebro? Bagest i hullet er en række gasbetonsten. Jeg har mærket på dem på kolde dage, og de føles relativt varme.

Tak for hjælpen!

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at det er din indermur. Så der længere ude er isolering, og dernæst ydermuren. Så er det korrekt at det bare skal mures op med mørtel. De største huller kan godt udfyldes med nogle murbrokker enten af mursten eller gasbeton. Det vil lette opmuring. Du skal huske at sprøjte en del vand på, lidt inden du starter, så det står fugtigt. Jeg tror ikke det vil være let at gøre på en gang. Først murer du op så godt du kan uden at der er noget der stikker for langt frem, f.eks. fra morgenen af. Hen over middag har det sat sig så det er nemmere at trække et pudslag på. Vent til det er lidt tør og kør så over det med et pudsebræt i cirkelbevægelser. Vær sikker på at der ikke er områder der er for høje i forhold til muren ved siden af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 04-12-2016 21:18

Jeg går ud fra at det er din indermur. Så der længere ude er isolering, og dernæst ydermuren. Så er det korrekt at det bare skal mures op med mørtel. De største huller kan godt udfyldes med nogle murbrokker enten af mursten eller gasbeton. Det vil lette opmuring. Du skal huske at sprøjte en del vand på, lidt inden du starter, så det står fugtigt. Jeg tror ikke det vil være let at gøre på en gang. Først murer du op så godt du kan uden at der er noget der stikker for langt frem, f.eks. fra morgenen af. Hen over middag har det sat sig så det er nemmere at trække et pudslag på. Vent til det er lidt tør og kør så over det med et pudsebræt i cirkelbevægelser. Vær sikker på at der ikke er områder der er for høje i forhold til muren ved siden af.

Tak for svaret, det giver fint mening.

Det er korrekt at det er min indermur, men længere ude er der blot gasbeton, og så er vi ude ved fuglene. Der er ingen isolering ud over selve muren.

Før var der jo blot sten (tegl) hvor der nu er hul, så der er vel under alle omstændigheder ingen forværring ved blot at fylde hullet op med noget massivt. Planen er under alle omstændigheder at få isoleret udefra så snart budgettet tillader det.

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det du laver nu er ikke ringere end de mursten der var muret ind før. Men mere væsentlig, du kan ikke lave det bedre, ved at gøre noget specielt på det lille stykke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 04-12-2016 21:34
Det du laver nu er ikke ringere end de mursten der var muret ind før. Men mere væsentlig, du kan ikke lave det bedre, ved at gøre noget specielt på det lille stykke.

 

Så er det bare på med arbejdshandsken!

 

Jeg har stået med en lignende opgave. Mørtel er udmærket, men jeg brugte knauf goldband gipspuds (insister på at give max 100kr).

Det er utrolig lækkert at arbejde med og hæfter godt (8-50mm lag). Forankringsgrunder først vil være godt men er ofte sluppet godt fra at undlade det. Skrab kanterne væk. Læg et stykke flamingo eller rockwool eller en stump leca i hullet og træk gipspudsen på. Lad det tørre op til det er lidt hårdere end modellervoks og filts det så til ønsket overflade med svamp eller glittebræt og lidt vand. Du kan også slibe det dagen efter.

Første gang jeg brugte det i dette renoveringsprojekt tænkte jeg - hvorfor dælen har jeg ikke brugt det tidligere !!?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
....du kan forresten godt 'mure' stykker af leca i med gipspudsen. Tryk pudsen godt ind med en spartel i sprækkerne.

Du skal muligvis over med medium sandspartel når det er tørret op, men det kan du jo se (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også