Kompressor driller!

Ved godt, det ikke er en bil, men det er det, jeg bruger min kompressor på at lave. Så her er mit problem: min kompressor har noget svært ved at starte, den slår nogle slag med pumpen, og dør så. Fem-ti minutter senere går den igang igen, og kører som den skal. Har tjekket alle ventiler og samlinger, de er, som de skal være. Har en mistanke til motor eller kondensator. Hvad kan der være i vejen?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil hjælpe hvis du skriver hvilken kompressor det drejer sig om..
Men ja det kan udmærket være kondensatoren der er defekt (hvis det er en 230 volt)
Det kan også være trykudligningen der ikke virker, så den ikke lukker trykket ud over cylinderen. ikke alle kompressoren har denne funktion.

Vi prøver igen, i morgen --
trykudligning består af en kontraventil lige hvor røret går ned i tanken, Så sidder der i trykafbryder en lille ventil der skal lukke trykket ud af røret der går fra kompresser og ned til tank. Så den lille ventil skal "fise" nogle få sekunder lige efter at den er stoppet. Hvis kontraventil ikke er tæt står den og giver lidt tryk tilbage, og så har den de nøkker som du beskriver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 03-12-2016 23:40
trykudligning består af en kontraventil lige hvor røret går ned i tanken, Så sidder der i trykafbryder en lille ventil der skal lukke trykket ud af røret der går fra kompresser og ned til tank. Så den lille ventil skal "fise" nogle få sekunder lige efter at den er stoppet. Hvis kontraventil ikke er tæt står den og giver lidt tryk tilbage, og så har den de nøkker som du beskriver.

Den "fiser" lige efter, den har bygget tryk, så det er ikke den ventil, der sidder i trykafbryderen. Har tjekket kontraventil, og den ser tilforladelig ud. Men kan da tjekke igen.....   Men eller holder kompressoren da godt nok tryk, sådan generelt.

 

 

Nu har skiftet 'lytten/kondensatoren. Ingen ventiler fejler noget. Så hvis det ikke hjælper, må det være motoren :-(
For lige at munghugges lidt om ord, Når man bruger det i jævnstrøms kredse er det oftest elektrolyt kondensatorer ( lytter) Men til den slags motorer er det aldrig "lytter".

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis