230 volt eller 400 volt kompressor?

Jeg står og skal have købt en kompressor til sandblæsning og har kig på et par stykker, mit spørgsmål er havd jeg skal vælge af volt for har kig på 2 der er med 230v og 2 der er med 400v hvad forskel gør det om det er med 230 eller 400v, jeg har begge dele i garagen er bare i tvivl om man skal vælge det ene eller det andet.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har glemt at skrive, hvor stor motoren er, men generelt kan man sige, at en motor til 230V kræver en større sikring end en motor til 3X400V. Desuden er en 230V motor tit en 3 faset motor med kondensator, hvilket giver et lavere moment.


fase
http://www.harald-nyborg.dk/p7918/scheppach-kompressor-3hk-50l

http://www.harald-nyborg.dk/p7995/scheppach-kompressor-4hk-50l

http://m.dba.dk/kompressor-espholin-rigti/id-1028493608/

Den sidste ved jeg ikke så meget om men han har skrevet at den stod i et værksted og leverede luft til flere lifte og luftudtag så tænker at den må kunne levere nok luft til sandblæsekabine som kræver mellem 350-550 ltr/m ???

Den første du linker til giver kun 272 liter i minuttet (de 412 liter slagvoulume kan du ikke bruge) Jeg ville heller ikke vælge en 3 hk på 230 volt.
Den 400 volt fra HN yder 350 liter i minuttet, og kan nok lige gå an.

Den sidste Espholin er jo 37 år gammel, og kunne meget vel være slidt, og der står ikke hvad den yder af luft. Men ellers er Espholin en rigtig kvalitets kompressor.
Spørg om hvor stor motoren er, det giver som regel et fingerpeg om hvad den yder af luft, en kompressor af god kvalitet yder ca. 100 liter luft pr hk.

Jeg har en Stenhøj som denne (med 300l tank) den yder godt 550 liter pr minut.
http://www.dba.dk/kompressor-stenho...029570409/


Vi prøver igen, i morgen --
Det vil sige den stenhøj kompressor du linker til ville være et godt køb til sandblæsning? Hvor meget fylder den, den ser stor ud med de 2 tanke til
Annonce
Husk også at kigge på hvilket tryk de kan levere.
Den 230 V model fra Harald leverer kun 8 atm mens 400 v modellen giver 10 atm.
Det betyder nok ikke noget for sandblæsningen, men med en kraftig søm pistol betyder det en masse...
8 atm er nemlig ikke altid nok, mens 10 atm skulle kunne klare det.
Trykket betyder også en del for prisen, og husker jeg ikke galt er det fordi der skal laves trykprøvning m test osv efter en stak forskrifter når de 8 atm passeres. Altså billigere at fremstille en der er begrænset til 8 atm, uanset den anden (måske) ville holde lige så godt...

MVH Njord
Stenhøj moddellen der er linlet til er en model hvor der ikke er nogen indbygget tank, derfor de to eksterne tanke. Alt i alt noget der fylder ret meget.... tankene alene fylder jo 300 liter....... Altså som 1½ alm olie tromle.. Men ud over det sikkert en dejlig maskine, kræver bare sin plads....

MVH Njord
Kender i et sted hvor man vil kunne købe en god kompressor til sandblæsning i en kabine der kræver mellem 350-550ltr/m til omkring 4000kr
Ja den Stenhøj på DBA vil være et perfekt valg (hvis den er i orden)
Der er to løse tanke med på 90 liter stykket, så så meget fylder det jo heller ikke.
Du kan jo evt bygge kompressoren op på den ene tank, så har du en kompakt løsning.
Den kan jo også stå ude under et halvtag/skur...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Min erfaring og uddannelse siger mig at hvis man kan vælge uden at meromkostningen vælter budgettet, så gå efter en 3-faset motor, dvs. 400V. Du får en mere jævn belastning af dit elnet, dvs. lyser blinker f.eks. ikke, relevant for os der har langt til transformatoren, motoren er simpel fordi der ikke er nogen kondensator, og en erstatnings motor vil altid kunne findes da flange målene er standard og konkurrencen stor. Det er en af de industri produkter der er så optimeret så der er sjældent noget sparet ved at købe den fra fjernøsten.
En ulempe ved mange integrerede enfasede motorer er at fabrikanterne sparer motor lejet i den ene ende ved at lade akslen gå igennem til kraftoptageren, i dit tilfælde kompressoren. Herved spares der penge i produktionen men for slutbrugeren betyder det at en slidt kompressor betyder at motoren også er færdig.
Hvis du køber brugt kompressor så køb en kvalitet der oprindelig har været tiltænkt professionel brug, de kan services med nye pakninger og ventiler som er hyldevarer, eneste undtagelse er biltema som er gennemtænkte kopier af førnævnte, der kan sliddelene også serviceres.
Jeg har fem kompressorer, de to bedste er stenhøj, den ringeste er fra Bauhaus men den bliver kun brugt en time om året.

God arbejdslyst - og husk at med trykluft skal man passe på både sine egne og tilskuernes øjne og ører

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis