Udluftning - isolering af spirorør

hej

Nu har jeg fået købt ind til at lave udluftning i brygegrs og skifte rør og flytte motoren til emhætten, herunder montering af lyddæmper.

 

Jeg har dog et spørgsmål om isolering af rør. Jeg har set nogle "sokker" man kan købe, men jeg synes umiddelbart de er lidt dyre, 6-700 kroner for 10m (kan ikke købe kortere). De ser smarte ud med deres udvendige aludampspærre.

  1. Er der nogen der erfaring med dem kontra omvikling med f.eks. alm knaufisolering?
  2. Ville I også isolere motoren, og evt. hvordan?

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan bruge lamelmåtter men du sparer ikke ret meget i små mængder - alm. bats bliver let noget klamp, da bindetråden/gaffatapen synker i. Motoren skal kunne komme af med varmen, så den skal normalt ikke isoleres. Det står der mere om i de papirer som fulgte med motoren.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det er nok dette: http://www.vvs-eksperten.dk/roerisolering-10m2

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hvis du er nærig kan du godt omvikle med glasuld...men det skal være en skive fra en rulle så du får et langt stykke. Det skal ikke vikles stramt. Jeg brugte 45mm i 10cm strimler i 2 lag med forskudte samlinger. Jeg rullede måtten ud og skar efter et retholt for at få ensartet bredde.

Det var kun nødvendigt at fæstne det i enderne og det blev et rigtig godt resultat.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Tak for svarene,
Jeg må gøre op med mig selv om det bliver en isoleringsruller, eller dem med alu på. Det sidste tiltaler mig ift. noget dampspærre,men det første noget billigere.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Annonce
Hvis motoren er en kanalventilator så skal den isoleres på lige fod med det andet. Der sidder motoren inde i luftstrømmen og bliver derved kølet. er det en ventilator med motor på siden, så skal ventilatorhuset isoleres medens motoren skal kunne få luft.
Der er ikke krav om dampspærre uden på isolering. dampspærre skal altid sidde på den varme side, og der udgør rørene jo dampspærre funktionen.
Lamel måtter er det der er beregnet til formålet. 2 lag uden på hinanden med forskudte samlinger. Så er det yderst et lag papir, som udgør en vindspærre, det forbedrer de yderste cm af isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tager lige emne op... jeg har monteret mit genvex.

Kan jeg stadig bruge de rør som man burde have trukket på før montering.

Evt. ved at skære op i siden og tape til igen?

Eller findes der noget andet brugbart?


Jeg har 125 og 160 spirorør som skal isoleres her inden efteråret :-)



Katmus

Jeg har lige prøvet at bruge både 50 mm lamelmåtter med papir på og 30 mm rør isolering med armeret sølvpapir udvendig. Jeg synes at rørisolering er det letteste at arbejde med. Du skal nok op i 100 mm isolering hvis rørene ligger frit i tagrummet. Er det gemt nederst i husets isolering, så lidt mindre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De ligger over 1. sal oven på gangbroen som igen ligger over 250mm isoleringen.

Samt i skunken ligeledes ovenpå nuværende 250mm isolering

har tænkt lidt på blot at dække det med batts.

Kan egentlig blive lidt svært at få rør rundet om, da de ligger på gangbro.

Eller kan man få noget firkantet med kun 3 sider som kan presses ned over?


Katmus

Du kan godt dække dem med batts, men du skal skære dem til så de slutter tæt/støder til hele vejen omkring rørene. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis