Udluftning - isolering af spirorør

hej

Nu har jeg fået købt ind til at lave udluftning i brygegrs og skifte rør og flytte motoren til emhætten, herunder montering af lyddæmper.

 

Jeg har dog et spørgsmål om isolering af rør. Jeg har set nogle "sokker" man kan købe, men jeg synes umiddelbart de er lidt dyre, 6-700 kroner for 10m (kan ikke købe kortere). De ser smarte ud med deres udvendige aludampspærre.

  1. Er der nogen der erfaring med dem kontra omvikling med f.eks. alm knaufisolering?
  2. Ville I også isolere motoren, og evt. hvordan?

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
hej Nu har jeg fået købt ind til at lave... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke så godt at isolere dem på kun 3 sider, når der er gangbro under. Det vil jo ikke kunne blive en tæt isolering, idet kulden vil trænge ind ved eller under gangbro.

 I skunken kan det bedre gå at lægge måtter på hver side og så yderligere en hen over hen over. Jeg har set en sted at man " limede" isolerings måtter sammen med en lille strimmel byggeskum. 

 Lægger du måtten hen over rørene og håber på at det falder nedad siderne bliver det noget juks. Der vil altid forekomme sprækker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ja dete r også nødt til at ligge rimelig fast så vinden ikke flytter på dem.

Der kommer trods alt lidt vind i skunk og loft på et gammelt hus :-)

Tog lige et billede af min skunk.

Tænker ikke at de mørkegrå plastic flexible rør skal isoleres. Virker som om de indeholder noget isolering.

Spirorør skal.

Men lidt bøvlet at få noget viklet omkring :-)



Katmus

Der er kun 25mm mineraluld i de lyddæmpere, så de skal også isoleres. Derudover skal de faktisk være udstrakte for at kunne dæmpe lydene.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

OK så får de også en tur.

Synes dog 100 mm er temmelig meget at skulle isolere med.

Kan man ikke nøjes med 50mm?

jeg har ingen støj problemer fra mit anlæg, så det må være som det skal være.


Katmus

Huse skal helst isoleres med 300mm hele vejen rundt (gulve, korte og vægge). Hvorfor skulle det så være rigeligt med 50mm på ventilationsrør?

Ja, jeg ved godt at de har noget mindre overflade end huset, men de skal da som absolut minimum have 100mm og helst også 150mm ihvertfald mellem anlæg og rummene.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce

Der skal mindst 100 mm isolering på. Ja det er noget af et vildnis at komme i gang med. Men  er ikke rigtig nogen genveje. 

Begyndt på en lige strækning og læg lidt over et lag på ad gangen. Hver lag spændes på plads af ståltråd. ( bindetråd ) . Når du kommer til en afgrening klippes lamellen op og der skæres et passende hul så det kommer til at ligge pænt omkring røret. 

De fleksible lyddæmpere virker nu også i 1/2 udspændt tilstand, men luft modstanden i dem er mindst hvis de spændes helt ud. Og ja de skal også isoleres.

Er der steder hvor afstanden imellem rørene er så der ikke er plads til 2 x100 mm så er det ok at isolere det der er plads til imellem dem, og så lave fælles isolering omkring 2 eller flere rør. De har jo næsten samme temperatur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fortsætter lige igen... er ved at være tid jeg får isoleret.
Tænker det bliver måtter der hvor rør går på kryds og tværs.
Bygge noget op og dække det hele til.

Vil bruge disse enkelte steder hvor rør går lodret for forbinde til loftet

https://www.billigventilation.dk/shop/bv-isoleringsstroempe-oe100-50-mm-12518p.html

Jeg ved godt huset er isoleret med 250mm.
men jeg tror ikke på at man kan sammenligne og sige rør burde have det samme.
Tænker at der med den meget mindre overflade sagtens kan nøjes med 50mm omkring.

Katmus
Det argument med den mindre overflade er jo tillokkende når det er svært. Men der er jo stadig ret varm luft i rørene, og langt højere luft hastighed end i din stue. Så linje tabet vil jo relativ være lige så stor som resten af huset ( pr. kvm )  
Det ser godt nok lidt indviklet ud, men når først du kommer i gang så kan man lige så godt gøre det som det skal være.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
set i bakspejlet ville jeg ønske jeg havde været lidt mere obs på linjeføringen da montøren var der.
Men for sent nu..

Jeg tror jeg lever med 50 mm på de lodrette rør.
Mine skråvægge på 1. sal har jo heller ikke 250 mm.
Måske kun 100 mm
Det er ikke noget jeg mærker.

Katmus
Der er ingen energimæssig begrundelse for at isolere afkast og indsugning(frisk luft)  med mere end 50mm. Isoleringen er blot til for at undgå kondensering. Mere isolering på de to rørføringer har ingen betydning for energiforbruget.

Rørføringer fra indblæsning og udsugning skal naturligvis isoleres så godt som muligt, da energitabet der har betydning for energiforbruget.

Halvt udstrækket lyddæmpere dæmper lyden halvt(bob bob) så meget. Ellers ville der jo ikke findes flere forskellige længder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis