Pex rør dimension til brugsvand

Alle trækker 15m pex som standard. Hvorfor ikke 10mm pex i stedet? Så tager det kortere tid inden vand bliver varmt/koldt, da volumen er mindre i rør.

I mit sidste hus reducerede jeg rør fra 15mm til noget mindre, husket ikke om det var 10 eller 12mm. Men det tog ca. den halve tid efterfølgende inden vandet blev varmt.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel hvis der er andre udtag på strengen også, f.eks. Vaskemaskine. For ikke at få et dyk i trykket og forvirre et blandingsbatteri når flere forbrugere pludselig aftager vand samtidig, kan det være nødvendigt med større dimensioner.

Hos mig har jeg 15mm som først føder bad, dernæst toilet, og til slut køkken med opvaskemaskine og vaskemaskine. Og der er 15mm faktisk for Klejn hvis det hele kører, man kan i hvert fald mærke temperaturen svinge i badet. Hvis alt derimod trækkes parallelt, tror jeg fint man kan nøjes med 8-10mm afhængig af hvor langt strækket er.

Elektronikteknikeren
Flow er resultatet af tryk og mængde. Hvis dit tryk er højt kan du godt klare dig med et mindre volumen - mindre diameter. Omvendt er der mange steder hvor der ikke er meget tryk på vandet og der skal diameteren være større. Derfor har man som rettesnor 15mm til brugsvand, men det kan selvfølgelig fraviges, hvis det ikke går ud over komforten.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jeg har separate rør til de fleste steder. Så ikke noget problem med tryktab, når vaskemaskine tager vand ind osv.

Tak for svar. Jeg går ned i diameter til de tapsteder, hvor hurtigt varmt vand er vigtigere end meget vand på kort tid (håndvask i toilet mm.)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis