Montering af afbryder og stikkontakt

Hej LDS

Jeg skal ha monteret en afbryder og stikkontakt i mit skur, og er lidt itvivl om hvordan ledningerne skal tilsluttes.

Som I kan se på billedet, så har jeg ført plus & minus fra kontakten til afbryderen.
Der kommer selvfølgelig en ledning oppe fra med plus, minus og jord 
Tvivlen er tilslutning i afbryderen. Og der skal sluttes en lampe til afbryderen..

Vh Steven 


Steven
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Kan vi blive enige om at kalde ledningerne fase og nul samt jord/PE. Når jeg ser på dit billede, kan jeg ikke se, hvor strømmen kommer fra. Jeg synes heller ikke det fremgår helt tydeligt af din beskrivelse. Du skriver, at der kommer en ledning oppe fra med fase, nul og jord, men hvor kommer ledningerne til lampen fra?
Du må ikke række ledninger uden fælles kappe mellem de to underlag. Køb et underlag, hvor der er plads til både afbryder og stikkontakt.


fase
Hvis det sammenkoblingsstykke, du henviser til, er beregnet til de underlag, du bruger, er det OK.
Kablet fra huset kommer med strømmen, tager vi først. Brun forbindes til den klemme i afbryderen. Fra den klemme trækker du en ledning til den klemme i stikkontakten, som sidder til venstre.
Den blå i kablet fra huset forbinder du til stikkontaktens højre klemme. Jord forbinder du til stikkontaktens jordklemme.
Kablet fra lampen forbindes sådan: Brun forbindes til den ledige klemme i afbryderen. Den blå forbindes til den blå i stikkontakten. Jord forbindes til jord i stikkontakten.

fase
Den brune fra huset, hvilken klemme skal den på i afbryderen ? Øverst, midten eller nederst ?

Steven
Du har tilsyneladende købt en korrespondanceafbryder, så du monterer den brune fra huset i den klemme, der er mærket med P, hvis der en sådan mærkning. Jeg kan ikke se på billedet, om der en klemme der er mærket med et P. Der sker ikke noget ved at du forbinder det forkert, udover at det ikke virker.

fase
Annonce

Den ser således ud fra bagsiden


Steven
Den brune fra huset skal i klemmen L1. Den brune til lampen kan du montere den klemme, du ønsker. Hvis lyset tænder i en forkert stilling flytter du bare ledningen til den anden klemme. :-)

fase

Har lavet en fin lille tegning, og gjort som du har beskrevet.. 
Ser det rigtig ud ?


Steven
Ja det ser rigtigt ud, så gå bare i gang med projektet :-)

fase
Kanon, tusind tak for hjælpen Smider lige en update når jeg er færdig

Steven
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis