Isolering af gulv i sommerhus, på skruefundament

Hej LDS'ere,

jeg skal til at bygge et 10m2 anneks til sommerhuset (trækonstruktion), som vi vil stille på et skruefundament. Oven på skruerne tænker vi at lave en bundrem med en plade i, som vi derefter bygger resten af huset ovenpå.

Hvordan skal man betragte gulvisoleringen? huset svæver omtrent 20 cm over jorden, så skal det betragtes ligesom en almindelig ydervæg, da gulvet ikke er fundamenteret på jorden, dvs. omkring 150mm isolering? eller betragtes det som en form for terrændæk, der så kræver 200mm isolering?  

Tusind tak,

Stig

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Iht. bygningsreglementet 2015 afsnit 7.5 stk. 1 lyder formuleringen:
"Terrændæk, kældergulve mod jord og etageadskillelser over det fri eller ventileret kryberum."

Kravet er 0,15 W/m²K - og det tror jeg ikke du kan overholde med 200 mm isolering - så skal det være noget specielt isolering med en lav lambda-værdi.
Går jeg ind på Rockwools hjemmeside, står der at hvis jeg vælger Terrænbats på 200mm, ender jeg med en U værdi på 0,15, så med den rigtige type isoleringsbats ser det ud til at være ok? se link, nederst på siden vedr. sommerhuse.

http://www.rockwool.dk/r%C3%A5dgivning/bygningsreglement/anbefalede+minimumstykkelser+for+isolering
Men forusætningen på Rockwools hjemmeside er at det netop er et terrændæk, dvs. mod jord/grus/sand under. Der er en del forskel på om en konstruktion vender mod jord eller mod luft.
Sålænge det "svæver" lave du bare isoleringen 250mm med alm. A bats - så er du helt sikkert i mål og har 15 cm. til jorden.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Ah. Nu fandt jeg det officielle svar i den lille lune.

http://www.rockwool.dk/rådgivning/den+lille+lune/bygningsreglement/isoleringstykkelser

Let gulvkonstruktion, etageadskillelse over det fri i sommerhuse. 0,15 = 265mm. Det passer meget godt med ovenstående.

Takker!
Ja - og du må regne gulvbelægningen med.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis